Nye regler fra EU vedr. elcykler (2011)
: 27 maj 2010 08:35
EU kommissionen ser på en ny EU klasse indenfor elcykler, som vil blive fremlagt efter sommerferien.
De nuværende regler for klasser at der er elcykler med en maks motorkraft på 250W, og motoren skal slå fra ved 25km/t, samt at der findes en knallert 30 og en knallert 45 (hvor tallet angiver maks hastighed).
Den Europæriske sammenslutning af detailhandlende for cykler og knallerter (ETRA) har foreslået to klasser af el-cykler FOR EU kommissionen. En klasse som tillader en elcykel at have en effektiv motor størrelse på 1K watt, og motoren slår fra ved 45Km/t, og at de nuværende elcykler får lov til at anvende en motorstørrelse på 1k watt, men med en elektronisk begræsning til de 25 km/t.
Forslaget er ikke vedtaget, og om en Elcykel 45 skal køre på vejen, sammen med en knallert 45, må vise sig med tiden.
At øge motorstørrelsen giver mening specielt i bjergkørelse, hvor 250 watt ikke er nok.
http://www.bike-eu.com/news/4018/new-ty ... -2010.html
De nuværende regler for klasser at der er elcykler med en maks motorkraft på 250W, og motoren skal slå fra ved 25km/t, samt at der findes en knallert 30 og en knallert 45 (hvor tallet angiver maks hastighed).
Den Europæriske sammenslutning af detailhandlende for cykler og knallerter (ETRA) har foreslået to klasser af el-cykler FOR EU kommissionen. En klasse som tillader en elcykel at have en effektiv motor størrelse på 1K watt, og motoren slår fra ved 45Km/t, og at de nuværende elcykler får lov til at anvende en motorstørrelse på 1k watt, men med en elektronisk begræsning til de 25 km/t.
Forslaget er ikke vedtaget, og om en Elcykel 45 skal køre på vejen, sammen med en knallert 45, må vise sig med tiden.
At øge motorstørrelsen giver mening specielt i bjergkørelse, hvor 250 watt ikke er nok.
http://www.bike-eu.com/news/4018/new-ty ... -2010.html