Kender et eksempel på en dame der var kommet godt og vel op over de 130kg i vægt, og på en sommer tabte 40kg alene ved at elcykle i dagligdagen.
Selvfølgelig skal man også tage vare på sit "input", men problemet for mange der kommer lidt for højt op i vægt er jo, at det er svært at dyrke ret mange typer motion, bortset for den kedelige i et motionscenter, hvor man måske nok finder det endnu sværere at "stå model"....
Problemet kan dog være at mange cykler kun er garanteret til en personvægt på 100kg, men der findes typer og mærker der går højere op i det tekniske datablads tal for "vægtbelastning" end 100kg. Elcykler er typisk lavet kraftigere, da den jo ofte har træk på begge hjul, og derfor fra fabrikken er lavet kraftigere trods at de måske ikke reklamerer med det...
Med træk på begge hjul mener jeg elmotor i forhjulet og "rugbrødsmotor" i baghjulet.
Lader man være med at kører på trapper eller bruger den til offroad kørsel, så er det som regel kun ekstra opmærksomhed på egere der er nødvendigt selv om man har en højere kropsvægt. (og måske nubber ekstra opstramning af egere efter de første 100-500km kørsel)
Om ikke andet så er det væsentligt mere oplevelsesrigt, sjovere, hyggeligere og livsbekræftende at tage en daglig cykeltur på en elcykel, simpelhen fordi man kan holde en forholdsvis høj "march" hastighed på de 20-25km/t, og giver flere oplevelser end en "gammeldags" cykel, hvor alting går langsommere og er mere træls at cykle på i modvind og på bakkerne.....
Man kan jo på en elcykel også "interval" træne, ved at knokle det man kan i en periode, og så lade cyklens motor knokle i en periode, hvor man stadigvæk holder en rimelig højt hastighed, således at det føles som om der sker noget, fordi man stadigvæk passerer sine omgivelser på sin vej i rimeligt højt tempo.
Er man mere til action kørsel (og måske bare har lidt for mange kg kropsmasse;-), så kan man også intervaltræne i skoven på en offroad elcykel, hvilket også er super sjovt, og også mental træning for hjernen, da alting går endnu hurtigere forbi så som grene, sten, smathuller, træer, rødder osv, osv, osv.
Så er det jo, at nogen sikkert siger, at det skal man da gøre på en almindelig MTB cykel, men det kan man da også. Man kan jo også istedet for sin bil, tage en hest som man gjorde for 50-100år siden som sit transportmiddel, eller producerer sine egne grønsager og jagte svin og køer i sin egen kropssved.... Udvikling giver nye muligheder, og det bliver det ved med....
Så tror ikke det handler alene om teoretiske Kcal beregninger, men mere om at det er lysten der skal drive en til en sundere og sjovere dagligdag. Elcyklen er uden tvivl langt sjovere og et rigtigt godt redskab, uanset om det handler om at begrænse overvægt, eller bare have et praktisk transportmiddel uanset om man har 5km eller 25km til jobbet. (10 minutter til en times cykling)
Man bestemmer jo selv om man vil svede, eller nubbe en slapper, og hvornår...., og så er den hurtigere end en bil i mylderbytrafikken...., og billigere og hurtigere at parkerer i midtbyen.
Kunne blive ved