Alter Bike (Brint cykel) [Fr]
: 07 jun 2013 11:54
Cycleurope (cykel producent), Pragma Industries (Brændselcelle producent) og Ventec (Batteri styring producent) er gået sammen om at fremstille en fælles elcykel som kører på brint. Deres fælles brandnavn for cykel er Gitane (alterbike).
I et batteri lager man energien i en elektro-kemisk proces, hvor man starter med at lade batteriet op med ladninger.
For at skabe brint kræver det energi, til at spalte Brint fra vand. Denne proces er ikke særligt energi effektiv, men et sted som Island er et oplagt sted til at få produceret brint henne. Island får gratis energi fra undergrunden til at drive elgeneratorer.
Brintmotoren er en brændselcelle, som konvertere brint tilbage til vand og strøm til fremdriften.
De forventer at den kommer på marked i 2014, i masse produktion 2016.
NB: Jeg tvivler lidt på konceptet. Cyklen vil koster sikkert det samme som en elcykel i mellemklassen 15000-17000kr. Hertil kommer at man skal købe brint kassetter, for kunne køre en tur. Det bliver for besværlig at håndtere for forbrugeren.
Hvis det er et problem med opladetiden, kunne man investere i et reservebatteri
Kilde:
http://www.pragma-industries.com/about- ... lter-bike/
Fordelen ved at have et brint system, som er hurtig til at får ny energi på cyklen, og brint teknologi er 20gange mindre krævende af resourcer.
Dette system bygger på at man køber engangskassetter med brint, til at forlænge rækkeviden.I et batteri lager man energien i en elektro-kemisk proces, hvor man starter med at lade batteriet op med ladninger.
For at skabe brint kræver det energi, til at spalte Brint fra vand. Denne proces er ikke særligt energi effektiv, men et sted som Island er et oplagt sted til at få produceret brint henne. Island får gratis energi fra undergrunden til at drive elgeneratorer.
Brintmotoren er en brændselcelle, som konvertere brint tilbage til vand og strøm til fremdriften.
De forventer at den kommer på marked i 2014, i masse produktion 2016.
NB: Jeg tvivler lidt på konceptet. Cyklen vil koster sikkert det samme som en elcykel i mellemklassen 15000-17000kr. Hertil kommer at man skal købe brint kassetter, for kunne køre en tur. Det bliver for besværlig at håndtere for forbrugeren.
Hvis det er et problem med opladetiden, kunne man investere i et reservebatteri
Kilde:
http://www.pragma-industries.com/about- ... lter-bike/