Nye flotte e-cykler
Nye flotte e-cykler
Hej
har lige solgt min gamle bil, for at begynde at cykle på arbejde og i den forbindelse er jeg ved at gennemgå www.
for at finde e-cykler som jeg synes er flotte og jeg gerne vil cykle på og der har jeg fundet dette link og det er flotte cykler jeg er mest til de lidt mere sports præget.
Er der nogen der kender dem, eller kan sige noget om dem.
http://www.winora.de/de/WINORA-eBike-Fa ... ?css=ebike
Mvh Rene Kühl
har lige solgt min gamle bil, for at begynde at cykle på arbejde og i den forbindelse er jeg ved at gennemgå www.
for at finde e-cykler som jeg synes er flotte og jeg gerne vil cykle på og der har jeg fundet dette link og det er flotte cykler jeg er mest til de lidt mere sports præget.
Er der nogen der kender dem, eller kan sige noget om dem.
http://www.winora.de/de/WINORA-eBike-Fa ... ?css=ebike
Mvh Rene Kühl
Re: Nye flotte e-cykler
Hej Wishbone
Det er sørme flotte cykler, med fine data og så ligner de alminmdelige cykler. Det eneste er som sædvanligt, det der med hvor langt, man kan køre på en opladning. Har selv en cykel med 36 V motor og 11 Ah. Min søn har en magen til. Vi kan max køre ca. 60 km på en opladning. Hvis det er muligt, skal du vælge et LiFePo4 batteri. Det er et meget bedre batteri end Litium batteriet. Kan oplades mange flere gange
Hvad koster de ?
Et absolut must ... er affjedring i forgaflen og sadlen ... Når du suser der ud af med 25 - 30 km/t, kan selv et lille ujævnhed føles i styret.
Lad os høre hvad der sker ...
Mvh John Gorm
Det er sørme flotte cykler, med fine data og så ligner de alminmdelige cykler. Det eneste er som sædvanligt, det der med hvor langt, man kan køre på en opladning. Har selv en cykel med 36 V motor og 11 Ah. Min søn har en magen til. Vi kan max køre ca. 60 km på en opladning. Hvis det er muligt, skal du vælge et LiFePo4 batteri. Det er et meget bedre batteri end Litium batteriet. Kan oplades mange flere gange
Hvad koster de ?
Et absolut must ... er affjedring i forgaflen og sadlen ... Når du suser der ud af med 25 - 30 km/t, kan selv et lille ujævnhed føles i styret.
Lad os høre hvad der sker ...
Mvh John Gorm
Re: Nye flotte e-cykler
Et LiFePo4 er også et litium batteri, hvilket de første 2 bokstaver står for. Resten står for "Jern" og "fosfat", så det hedder på rent dansk et Litium-Jern-Fosfat batteri.
Et litium jern fosfat batteri kan som andre typer af litium batterier fås både som polymer eller ion batterier, hvilket betyder om det er rullede eller fladt pakkede batteri celler. (polymer celler er altid firkantede pakker som f.eks en pakke skive skåret ost....)
Den anden måde at pakke batteri celler på, er at rulle cellen som man kender dem fra gammeldags almindelige lommelygtebatterier.
Uanset hvilken type litium batterier det er, så findes de i utallige kvaliteter og de sidst udviklede batteri celler indeholder flere volt per celle end de lidt ældre udviklede batteri celler. (Gælder også uanset hvilken type af litium det er)
Det er årsagen til, at man idag kan få en større kapacitet og holdbarhed på den samme samlede fylde og vægt, på den samlede batteripakke. (Gælder alle typer af litium batterier)
Litium Jern fosfat batterierne er dog tungere sammenlignet med de andre typer af litium batterier, da man har udskiftet noget af det dyre litium med det tungere jern og fosfat.
Så i praksis vil et noname litium-jern-fosfat batteri ikke med garanti holde længere end andre typer af litium batterier, hvilket sikkert også er årsagen til at de fleste kendte varemærke batteri fabrikker ikke fører litium-jern-fosfat batterier.
Med det mener jeg, at skal den garanti holde hele vejen gennem batteriets levetid, så bliver litium-Jern-Fosfat batteriet ikke bare tungere, men også væsentligt dyrere end de andre typer af litium batterier.....
Står valget mellem et kinesisk noname litium-jern-fosfat batteri, og et hvilket som helst anden type kinesisk noname litium batteri, så burde et jernfosfat batteri dog holde længst hvis det passes ordenligt i hele levetiden.
F.eks laver Panasonic nu high-volt celler i Litium Ion celler på næsten 4 volt per celle, og samtidig har de hævet levetiden og antal ladecykluser til 1000 stk.
Det giver på et 70km batteri (12AH 36V) en teoretisk levetid på 70.000km, og det er nok de færeste der når at cykle så langt på et batteri´s faktiske levetid.
Uanset hvor mange gange et batteri kan oplades teoretisk, så er det tiden, der også er en faktor da hvis man f.eks cykler en km hver dag, ikke skal regne med at batteriet holder i 70.000 dage.... (191 år)
Skal vi trække den endnu længere ud, så er der nogen der kører over 100km på en opladning på samme type batteri (dem der ikke bruger fuld hjælp hele tiden), og så burde batteriet holde i mere end 273 år ved daglig brug, og det er ikke engang et Litium Jern Fosfat batteri.... (LiFePo4 som så burde holde omkring 546 år....
Vil dog lige slå fast, at jeg ikke påstår at nogen som helst batterier kan holde i så lang tid, og at man ikke skal forvente at batterier holder længere end hvad f.eks mobiltelefon batterier kan holde til. Nogen kan slide et batteri op på et par år, mens andre kan få dem til at holde i 6-8 år.....
Derfor er det vigtigste at man skal have et batteri der passer til ens behov (antal watttimer), hvilket man også kommer til at skulle når man skal vælge sin elbil om ganske få år....
Et litium jern fosfat batteri kan som andre typer af litium batterier fås både som polymer eller ion batterier, hvilket betyder om det er rullede eller fladt pakkede batteri celler. (polymer celler er altid firkantede pakker som f.eks en pakke skive skåret ost....)
Den anden måde at pakke batteri celler på, er at rulle cellen som man kender dem fra gammeldags almindelige lommelygtebatterier.
Uanset hvilken type litium batterier det er, så findes de i utallige kvaliteter og de sidst udviklede batteri celler indeholder flere volt per celle end de lidt ældre udviklede batteri celler. (Gælder også uanset hvilken type af litium det er)
Det er årsagen til, at man idag kan få en større kapacitet og holdbarhed på den samme samlede fylde og vægt, på den samlede batteripakke. (Gælder alle typer af litium batterier)
Litium Jern fosfat batterierne er dog tungere sammenlignet med de andre typer af litium batterier, da man har udskiftet noget af det dyre litium med det tungere jern og fosfat.
Så i praksis vil et noname litium-jern-fosfat batteri ikke med garanti holde længere end andre typer af litium batterier, hvilket sikkert også er årsagen til at de fleste kendte varemærke batteri fabrikker ikke fører litium-jern-fosfat batterier.
Med det mener jeg, at skal den garanti holde hele vejen gennem batteriets levetid, så bliver litium-Jern-Fosfat batteriet ikke bare tungere, men også væsentligt dyrere end de andre typer af litium batterier.....
Står valget mellem et kinesisk noname litium-jern-fosfat batteri, og et hvilket som helst anden type kinesisk noname litium batteri, så burde et jernfosfat batteri dog holde længst hvis det passes ordenligt i hele levetiden.
F.eks laver Panasonic nu high-volt celler i Litium Ion celler på næsten 4 volt per celle, og samtidig har de hævet levetiden og antal ladecykluser til 1000 stk.
Det giver på et 70km batteri (12AH 36V) en teoretisk levetid på 70.000km, og det er nok de færeste der når at cykle så langt på et batteri´s faktiske levetid.
Uanset hvor mange gange et batteri kan oplades teoretisk, så er det tiden, der også er en faktor da hvis man f.eks cykler en km hver dag, ikke skal regne med at batteriet holder i 70.000 dage.... (191 år)
Skal vi trække den endnu længere ud, så er der nogen der kører over 100km på en opladning på samme type batteri (dem der ikke bruger fuld hjælp hele tiden), og så burde batteriet holde i mere end 273 år ved daglig brug, og det er ikke engang et Litium Jern Fosfat batteri.... (LiFePo4 som så burde holde omkring 546 år....
Vil dog lige slå fast, at jeg ikke påstår at nogen som helst batterier kan holde i så lang tid, og at man ikke skal forvente at batterier holder længere end hvad f.eks mobiltelefon batterier kan holde til. Nogen kan slide et batteri op på et par år, mens andre kan få dem til at holde i 6-8 år.....
Derfor er det vigtigste at man skal have et batteri der passer til ens behov (antal watttimer), hvilket man også kommer til at skulle når man skal vælge sin elbil om ganske få år....
Re: Nye flotte e-cykler
Hej Dk1
Du har ret i dine synspunkter ang. batterier så langt, at vi faktisk ikke ved, hvad det er for en kvalitet batterier vi køber.
Jeg ved ikke, hvilken kvalitet mit LiFePo4 batteri er. Ligeså lidt som jeg ved kvaliteten af andre batterier. At bruge andres udsagn er heller ikke en farbar vej, idet vi ikke rigtigt ved, under hvilke betingelser deres batterier er blevet brugt. En statistik er kun brugbar, hvis mange batterier er testet og at det kan reproduceres. Så dybest set, er vi på Herrens mark.
Alligevel må vi træffe et valg. Basseret på den literatur jeg har læst, er der flest fordele ved LiFePo. Et af problemer med LiFePo er dog, at det er relativt nyt. Der er altså ikke så meget langtids data at holde sig til.
Jeg er helt enig i, at en dårlig kvallitet LiFePo, kan være et dårligere valg end en god kvalitet Lithium Ion batteri.
Én ting synes dog klar ... batterierne lever sjældent op til det, som producenterne siger ... hvordan skulle de dog også kunne det. Det ville kræve, at der kom en standard på definitionen " at hjælpe til selv", altså hvor meget rugbrødsmotoren hjælper til.
Jeg kan se på mit Garmin ur, at jeg stort set yder det samme, som jeg gjorde på min almindelige cykel. Alligevel er rækkevidden "kun" ca 60 km på en lun forårs dag (19 gr.). Batteriet er på 36V 11Ah.
Hvis du Googler på nettet, ses ofte sammenlignings tabeller på forskellige typer batterier som denne :
http://fusinmotors.com/lifepo4-lithium- ... ttery.html
Hvis du har kendskab litteratur om batterier, må du meget gerne linke til det.
Venlig Hilsen
John Gorm
Du har ret i dine synspunkter ang. batterier så langt, at vi faktisk ikke ved, hvad det er for en kvalitet batterier vi køber.
Jeg ved ikke, hvilken kvalitet mit LiFePo4 batteri er. Ligeså lidt som jeg ved kvaliteten af andre batterier. At bruge andres udsagn er heller ikke en farbar vej, idet vi ikke rigtigt ved, under hvilke betingelser deres batterier er blevet brugt. En statistik er kun brugbar, hvis mange batterier er testet og at det kan reproduceres. Så dybest set, er vi på Herrens mark.
Alligevel må vi træffe et valg. Basseret på den literatur jeg har læst, er der flest fordele ved LiFePo. Et af problemer med LiFePo er dog, at det er relativt nyt. Der er altså ikke så meget langtids data at holde sig til.
Jeg er helt enig i, at en dårlig kvallitet LiFePo, kan være et dårligere valg end en god kvalitet Lithium Ion batteri.
Én ting synes dog klar ... batterierne lever sjældent op til det, som producenterne siger ... hvordan skulle de dog også kunne det. Det ville kræve, at der kom en standard på definitionen " at hjælpe til selv", altså hvor meget rugbrødsmotoren hjælper til.
Jeg kan se på mit Garmin ur, at jeg stort set yder det samme, som jeg gjorde på min almindelige cykel. Alligevel er rækkevidden "kun" ca 60 km på en lun forårs dag (19 gr.). Batteriet er på 36V 11Ah.
Hvis du Googler på nettet, ses ofte sammenlignings tabeller på forskellige typer batterier som denne :
http://fusinmotors.com/lifepo4-lithium- ... ttery.html
Hvis du har kendskab litteratur om batterier, må du meget gerne linke til det.
Venlig Hilsen
John Gorm
Re: Nye flotte e-cykler
Syntes ikke at det er et kæmpe problem at batterierne ikke holder hvad de er lovet, så længe det er mærkevare batterier.
Kinesiske noname er som regel altid dem der holder dårligst, men til gengæld er mærkevare batterierne også blevet bedre og mere "strømlinet" de sidste par år. Til gengæld er de kinesiske batterier også typisk væsentligt billigere, så det er lidt lotto, og man kan være heldig. Det værste ved de kinesiske systemer er dog nok, at man aldrig ved hvornår man ikke længere ved hvornår man ikke længere kan få reservedele.
Måske har jeg bare været uheldig med de kinesiske elcykler, men syntes også man hører det samme andre steder fra, når først der er gået lidt tid.
Det der måske mangler mest information på er, at nogen tror at tid ikke er en faktor, men det er nok den værste faktor efter dårlig vedligeholdelse af batterierne. (den klipper rigtig meget af batteri levetiden)
Syntes også at jeg hører de positive historier, hvor folk har kørt 15-20.000 km uden problemer på samme batteri, men det er et "gråt" informations område da mange cykelhandlere og supermarkeder kaster uhæmmet rundt med tal der er det rene volapyk. Om man så i praksis kan køre 70.000km på et enkelt batteri, vil jeg nok også være i tvivl om, og også selv om det er et mærkevare produkt, men kan man så komme op på 30-40.000km og have glæden af langdistance muligheden forholdsvis hele vejen igennem, så er det vel også OK.
Alene "30-40.000km" i et motionscenter koster jo også en hel del.....
Kinesiske noname er som regel altid dem der holder dårligst, men til gengæld er mærkevare batterierne også blevet bedre og mere "strømlinet" de sidste par år. Til gengæld er de kinesiske batterier også typisk væsentligt billigere, så det er lidt lotto, og man kan være heldig. Det værste ved de kinesiske systemer er dog nok, at man aldrig ved hvornår man ikke længere ved hvornår man ikke længere kan få reservedele.
Måske har jeg bare været uheldig med de kinesiske elcykler, men syntes også man hører det samme andre steder fra, når først der er gået lidt tid.
Det der måske mangler mest information på er, at nogen tror at tid ikke er en faktor, men det er nok den værste faktor efter dårlig vedligeholdelse af batterierne. (den klipper rigtig meget af batteri levetiden)
Syntes også at jeg hører de positive historier, hvor folk har kørt 15-20.000 km uden problemer på samme batteri, men det er et "gråt" informations område da mange cykelhandlere og supermarkeder kaster uhæmmet rundt med tal der er det rene volapyk. Om man så i praksis kan køre 70.000km på et enkelt batteri, vil jeg nok også være i tvivl om, og også selv om det er et mærkevare produkt, men kan man så komme op på 30-40.000km og have glæden af langdistance muligheden forholdsvis hele vejen igennem, så er det vel også OK.
Alene "30-40.000km" i et motionscenter koster jo også en hel del.....
-
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 19 aug 2011 07:17
Re: Nye flotte e-cykler
Jeg tvivler kraftigt på der findes en eneste elcykel på det danske marked der ikke bruger kinesiske batterier. Det er stortset umuligt at købe noget elektronik i dag uden kinesiske komponenter. Made in china er ikke nødvendigvis et "lav kvalitetsprodukt". Selv de dyreste prodkter får lavet deres dele i kina - så bliver der foretaget en smule samling i hjemlandet og "made in et eller andet" er en realitet. Så der er ingen som helst grund til at tro at et "mærkevare" holder længere end et kinesisk produkt. Der er stor sandsynlighed for at produkterne er lavet på samme fabrik.
Re: Nye flotte e-cykler
Præcis... De bedste batteri celler der kan overholde kvalitetskrav bliver leveret til mærkevarekunderne, som har tekniske krav, og resten af batteri cellerne der er frasorteret bliver solgt som "no-name" batterier. Ikke altid, men ofte.....Der er stor sandsynlighed for at produkterne er lavet på samme fabrik.
Panasonic f.eks, siges der, laver de vigtigste ting selv, men har underleverandør produktion i Kina også.
Den vigtigste produktion laver de selv, så andre ikke kan "aflure" dem.... Deres moto er, at hvis f.eks 1% af produktionen ikke kan overholde produktionskravene, så er det 1 % for meget.....
Det er jeg ret sikker på at mange rene kinesiske producenter er lige glade med, da de siger solgt er solgt.....
Der hvor det går endnu mere galt for kinesiske producerede cykler er, at hvis der benyttes vestlige cykeldele, så er de pålagt straftold, og så bliver en kinesisk produceret cykel dyrere end f.eks en cykel lavet i Taiwan. (Taiwan er ikke kinesisk toldmæssigt, men fabrikkerne er typisk ejet af kinesere alligevel....)
Kineserne bruger også de bedste celler de laver som vareprøver til kunder, og så går resten af evt. ledig produktion til egentligt "direkte salg".
Men selvfølgelig er der også gode batterier i Kina, men det er langt væk hvis man skal brokke sig.....
Problem nr. 2 er så hvem der laver styringen af alle battericellerne, hvilket er mindst lige så vigtigt, og er det ikke samme producent, så vil den ene helt klart give den anden skylden, hvis noget ikke er optimalt.....
Var det f.eks enkeltcellede mobiltelefon batterier vi snakkede om, så er det nok knap så vigtigt med styringen af batteriet.
-
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 19 aug 2011 07:17
Re: Nye flotte e-cykler
Jeg mener ikke du har noget belæg for at sige at kun mærkevarene er kvalitet og resten er bare noget frasorteret møg. Køberne bestemmer kvaliteten, og kineserne leverer den kvalitet der bestilles - de er faktisk ret ligeglade med hvilket mærke du sætter på efterfølgende.
Dvs. et "mærkevare" kan sagtens være dårligere, end eks. en mustang cykels batteri der ikke har et mærke stemplet på. Men det er klart at køber du et møgbilligt batteri på ebay direkte fra kina, så har du ingen viden om kvaliteten.
Producenterne i Danmark har producentansvar og skulle et batteri eksploderer fordi de har bestilt dårlige celler fra kina, hænger de på regningen - og det gælder i mange år! Derfor er der ingen som helst grund til at tro at batterier af forskellige mærker med ensartede specs har væsentlig forskellig kvalitet.
Flere store pc producenter har flere gange måtte tilbagekalde 1000vis af batterier fordi man fandt ud af at kvaliteten ikke var iorden - bla. sony og siemens som bla har benyttet panasonic celler.
Men tiden vil vise hvor store problemer køberne af de billige cykler får med batterierne. Jeg har selv købt en thansen cykel (den nye herre model), så hvordan det batteri holder må tiden vise.
Dvs. et "mærkevare" kan sagtens være dårligere, end eks. en mustang cykels batteri der ikke har et mærke stemplet på. Men det er klart at køber du et møgbilligt batteri på ebay direkte fra kina, så har du ingen viden om kvaliteten.
Producenterne i Danmark har producentansvar og skulle et batteri eksploderer fordi de har bestilt dårlige celler fra kina, hænger de på regningen - og det gælder i mange år! Derfor er der ingen som helst grund til at tro at batterier af forskellige mærker med ensartede specs har væsentlig forskellig kvalitet.
Flere store pc producenter har flere gange måtte tilbagekalde 1000vis af batterier fordi man fandt ud af at kvaliteten ikke var iorden - bla. sony og siemens som bla har benyttet panasonic celler.
Men tiden vil vise hvor store problemer køberne af de billige cykler får med batterierne. Jeg har selv købt en thansen cykel (den nye herre model), så hvordan det batteri holder må tiden vise.
Re: Nye flotte e-cykler
Min belæg kommer fra erfaring med netop elcykel batterier, og har arbejdet med både "rene" kina cykler, og fra arbejde med "mærkevare" batterier som faktisk har en produktbeskrivelse og krav om kvalitet.
Det samme gælder uanset om det er bly, gel, NiMH, NiCd, litium ion, ferro batterier, og uanset om det er af polymer typen eller ej (litium).
Problemet for forbrugeren er dog ofte at man ikke kan vide hvad der er inde i "kassen", men som tommelfinger regel, kan man godt regne med at pris og kvalitet hænger lidt sammen.
Årsagen til at f.eks nogle cykel producenter ikke skriver hvem der producerer selve batteri cellen, er højest sandsynligt, at de dermed altid kan skaffe celler fra hvem de vil......
Har også prøvet det med mobil batterier, hvor "mærkevaren" holder langt længere, mens det billige "noname" batteri hverken holdt længe per opladning eller i længden.
Men der er også forskel på mærkevare batterier, som der er på så mange andre mærkevarer, og igen spiller prisen ofte ind på hvilken kvalitet man får, men det afhænger jo af hvad man skal bruge varen til, og hvor afhængig man er af at varen er stabil, så intet behøver at være forkert at bruge, mærkevarer elller ej, og høj eller lav kvalitet.
Det samme gælder uanset om det er bly, gel, NiMH, NiCd, litium ion, ferro batterier, og uanset om det er af polymer typen eller ej (litium).
Problemet for forbrugeren er dog ofte at man ikke kan vide hvad der er inde i "kassen", men som tommelfinger regel, kan man godt regne med at pris og kvalitet hænger lidt sammen.
Årsagen til at f.eks nogle cykel producenter ikke skriver hvem der producerer selve batteri cellen, er højest sandsynligt, at de dermed altid kan skaffe celler fra hvem de vil......
Har også prøvet det med mobil batterier, hvor "mærkevaren" holder langt længere, mens det billige "noname" batteri hverken holdt længe per opladning eller i længden.
Men der er også forskel på mærkevare batterier, som der er på så mange andre mærkevarer, og igen spiller prisen ofte ind på hvilken kvalitet man får, men det afhænger jo af hvad man skal bruge varen til, og hvor afhængig man er af at varen er stabil, så intet behøver at være forkert at bruge, mærkevarer elller ej, og høj eller lav kvalitet.
-
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 19 aug 2011 07:17
Re: Nye flotte e-cykler
Jeg er ikke helt enig - et batteri bliver ikke pludseligt godt blot fordi der er klistret et mærke med en producent på.
Jeg mener man skal adskille "noname" dvs. batterier solgt helt uden nogen form for info, og for sig selv, og så batterier leveret med et produkt.
Hvis eks. kildemoes bestiller nogle cykler fra kina (hvor deres cykler produceres og er blivet det i mange år, lige som langt langt de fleste andre producenters) så er det batteri der leveres med den cykel præcis i den kvalitet kildemoes har bedt om. Sætter kildemoes et panasonic batteri på cyklen, er batteriet i den kvalitet panasonic har bedt om. Det gør ikke batteriet leveret uden mærke, dårligere.
Men naturligvis aner du det ikke, men sætter din lid til at kildemoes har bestilt batterier i en fornuftig kvalitet ligesom du forventer at panasonic batteriet er ok.
Derudover leverer "mærkevare" batteri producenterne også meget forskellig kvalitet
Eks. min nuværende Ibm bærbare - et "noname" batteri, med et ibm mærke klistret over "made in china".
5 år gammelt og stadigvæk 85% kapacitet.
Min gamle siemens. Panasonic batteri - dødt på under 2 år.
Jeg mener man skal adskille "noname" dvs. batterier solgt helt uden nogen form for info, og for sig selv, og så batterier leveret med et produkt.
Hvis eks. kildemoes bestiller nogle cykler fra kina (hvor deres cykler produceres og er blivet det i mange år, lige som langt langt de fleste andre producenters) så er det batteri der leveres med den cykel præcis i den kvalitet kildemoes har bedt om. Sætter kildemoes et panasonic batteri på cyklen, er batteriet i den kvalitet panasonic har bedt om. Det gør ikke batteriet leveret uden mærke, dårligere.
Men naturligvis aner du det ikke, men sætter din lid til at kildemoes har bestilt batterier i en fornuftig kvalitet ligesom du forventer at panasonic batteriet er ok.
Derudover leverer "mærkevare" batteri producenterne også meget forskellig kvalitet
Eks. min nuværende Ibm bærbare - et "noname" batteri, med et ibm mærke klistret over "made in china".
5 år gammelt og stadigvæk 85% kapacitet.
Min gamle siemens. Panasonic batteri - dødt på under 2 år.