Skive Folkeblad i dag.
: 15 feb 2018 15:24
Super-elcykel skal køre 45 km/t på danske cykelstier
En ny forsøgsordning med cykler, der kan køre 45 km/t ved hjælp af en motor - såkaldte speed pedelecs - er nu sendt i høring. Det skriver Ingeniøren.
Forsøgsordningen går ud på, at cyklerne på en lang række områder ikke længere kategoriseres som store knallerter, men i stedet skal leve op til lidt løsere regler, oplyser Færdselsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Speed pedelecs er ikke almindelige elcykler, da en elcykel kun kan køre ved gå-hastighed, hvis ikke cyklisten træder rundt i pedalerne, hvorimod en speed pedelec på egen hånd kan nå op i nærheden af 20 km/t uden pedalkraft.
Samtidigt vil en elcykels motor typisk slå fra, hvis man når over 25 km/t - dette sker først ved 45 km/t for en speed pedelec, der derfor indtil videre har været kategoriseret som en stor knallert, men det skal altså nu laves om i forsøgsordningen.
Når de ikke længere bliver kategoriseret som store knallerter, vil speed pedelecs derfor ikke hverken kræve stort knallertkørekort, indregistrering eller nummerplade. Samtidigt sættes aldersgrænsen ned fra 18 til 15 år for føreren. Det betyder også, at en speed pedelec skal kunne køre på cykelstien.
Høringsbrevet viser desuden en række forslag til ændringer i reglerne for speed pedelecs. Det betyder, at lygterne altid skal være tændt, at der skal bruges cykelhjelm fremfor styrthjelm, samt at spiritus- og narkokørsel vil blive sanktioneret på samme måde som for kørsel på en lille knallert.
Forsøgsordningen bliver indført, efter at Folketinget 12. december enstemmigt vedtog en ændring i færdselsloven. Der sker en hurtig udvikling på transportområdet, hvor der udvikles køretøjer så hurtigt, at det er nødvendigt, at ministeren kan nedsætte regler på bekendtgørelsesniveau.
Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, har ikke læst udkastet til forsøgsordningen igennem, men har fuld tillid til, at Færdselsstyrelsens udspil ikke betyder, at det bliver mindre sikkert på de danske cykelstier.
En ny forsøgsordning med cykler, der kan køre 45 km/t ved hjælp af en motor - såkaldte speed pedelecs - er nu sendt i høring. Det skriver Ingeniøren.
Forsøgsordningen går ud på, at cyklerne på en lang række områder ikke længere kategoriseres som store knallerter, men i stedet skal leve op til lidt løsere regler, oplyser Færdselsstyrelsen i en pressemeddelelse.
Speed pedelecs er ikke almindelige elcykler, da en elcykel kun kan køre ved gå-hastighed, hvis ikke cyklisten træder rundt i pedalerne, hvorimod en speed pedelec på egen hånd kan nå op i nærheden af 20 km/t uden pedalkraft.
Samtidigt vil en elcykels motor typisk slå fra, hvis man når over 25 km/t - dette sker først ved 45 km/t for en speed pedelec, der derfor indtil videre har været kategoriseret som en stor knallert, men det skal altså nu laves om i forsøgsordningen.
Når de ikke længere bliver kategoriseret som store knallerter, vil speed pedelecs derfor ikke hverken kræve stort knallertkørekort, indregistrering eller nummerplade. Samtidigt sættes aldersgrænsen ned fra 18 til 15 år for føreren. Det betyder også, at en speed pedelec skal kunne køre på cykelstien.
Høringsbrevet viser desuden en række forslag til ændringer i reglerne for speed pedelecs. Det betyder, at lygterne altid skal være tændt, at der skal bruges cykelhjelm fremfor styrthjelm, samt at spiritus- og narkokørsel vil blive sanktioneret på samme måde som for kørsel på en lille knallert.
Forsøgsordningen bliver indført, efter at Folketinget 12. december enstemmigt vedtog en ændring i færdselsloven. Der sker en hurtig udvikling på transportområdet, hvor der udvikles køretøjer så hurtigt, at det er nødvendigt, at ministeren kan nedsætte regler på bekendtgørelsesniveau.
Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, har ikke læst udkastet til forsøgsordningen igennem, men har fuld tillid til, at Færdselsstyrelsens udspil ikke betyder, at det bliver mindre sikkert på de danske cykelstier.