Du stiller hårde krav
En ting er jo at cyklen skal kunne tage en forholdsvis høj personvægt, men hvis cyklen så samtidigt skal trække en tung trailer, og måske også i kuperet terræn, så skal den godt nok også være toptrimmet....
Det er selvfølgeligt klart at hvis en cykel er monteret med egere beregnet til max 100kg, så vil de kunne arbejde og slide meget mere i en fælg, hvis cyklen bliver benyttet med en væsentligt højere vægt. Man kan lave bilfælge bestående af egere (de færeste gider dog at pusse dem), så selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Problemet er, at hvis en fælg først har kørt med løse eller sprungne egere, så bliver fælgen aldrig så god som da den var ny. (Og er det slemt nok, så vil egere blive ved med at springe)
Derfor er det vigtigt at holde øje, og evt. få dem eftertjekket og spændt indtil de ikke længere sætter sig. Om det kræver 100meter eller 100-200-500km kommer an på anvendelsen og hvordan cyklen er klargjort før brug.
Resten af cyklen er blot at vælge en robust model, og så ud og få vind i håret......
Batavus kan i hvertfald og specielt de modeller der koster 18.000kr Hvorfor, vil tage mig for lang tid at forklare her på skrift. (Også selv om den er moment styret)
Move Easy med elsystemet kaldet "Easy Run" kunne også være et bud, trods at de faktisk har et mindre kraftigt stel end sidste år, men de har også smarte cykler. Her er prisen også lige i overkanten.
Andre bud kunne være Winther Exclusive 885, Raleigh Elegance eller ProMovec Flow. Vælg det største batteri, så du lige kan tage en ekstra tur når du er kommet hjem !
Både fordi at du selvfølgelig vil bruge mere strøm end normen, men også fordi det er ret sandsynligt at du vil komme til at cykle mere end du har forstillet dig. Dertil bliver du sikker afhængig af at elcykle, og så skal du kører om vinteren også, hvor kulden og den koldere vind, vil tage sin bid af batteri kapaciteten.
Og så nævner jeg det lige en gang til. Sørg for at du ALDRIG kører på for slappe egere. Lær at tjekke dem selv, eller få nogen du kender til det, hvis du ikke vil til mekaniker hver gang du er i tvivl om de er iorden. I værste fald kan man jo isætte ekstra stærke egere, så det er kun et spørgsmål om at være opmærksom på problemet.
Det er dog ikke de første 50 meter jeg snakker om, da de vil knage og klikke til de har sat sig til,.... i forhold til hvordan den er belastet. Det er helt normalt. De skal bare ikke forsætte med at gøre det....
Om du så også kan tage en trailer med ved jeg ikke, da det kommer lidt an på hvad det er for et terræn du kører i, hvor meget du forholdsvis selv laver osv. Men start nu med at træne dig selv og lær din nye cykel at kende, inden du laster hunden og 2 unger i en trailer og en tredje i en barnestol og starter med at kører til Paris....
Nu er det ikke fordi jeg skal blive personlig, men syntes faktisk at elcyklen er en meget overset metode til at komme i bedre form. Det gælder uanset HVORFOR det vil være gavnlig med ekstra bevægelse og frisk luft, da det for de fleste blive en sjov måde at få motion og samtidigt få livsnydelse på. Det er ikke ualmindeligt at man bliver afhængig af at elcykle, og det er både fysisk og mental afhængighed. Det gælder jo alle, uanset om man er 14 eller 94 år, tynd eller tyk, høj eller lav eller bare har lidt for langt til arbejde til at tage den gamle "havelåge"....
Så er der de der "Kloge Åger" der siger...: Jamen man får da mere motion på en almindelig cykel... Nej ,det gør man ikke, for den er hverken sjov eller praktisk at bruge i en travl og moderne hverdag. Så den står i garagen, og så tager man et eller andet motoriseret køretøj i stedet på sin tur ud i dagligdagen....
Hvis det var så simpelt, så burde vi jo alle stadigvæk kører rundt i hestekørtøjer, da det giver meget mere motion, man kommer tidligt op om morgenen, og tidligt i seng af aftenen og det er så hyggeligt at man kan høre hesteklovene og fuglene synge lige midt i sommer morgensolens rødmen.....
Det kan man også på en elektrisk cykel....., og så har man altid medvind...., og den fodres let med en stikkontakt....
Håber det hjælper lidt til inspiration.