http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-og-r ... mationsret
http://europa.eu/youreurope/citizens/co ... dex_da.htm
https://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-244.html
Jeg tror da alle forhandlere gerne vil hjælpe med service mod betaling. Men garanti rep. er der hvor du har købt den, eller rettere, det er dem du skal kontakte først. Om så de vil have cyklen til Tyskland, eller de har en reparatør de samarbejder med i DK, er noget du skal have at vide og på skrift inden køb
Bikester skriver: Inden for reklamationsretten bliver større produkter, som f.eks. en cykel, afhentet af vores fragtselskab i tilfælde af reklamation. Den nødvendige reparation eller udskiftning udføres af Bikester. Efter forudgående aftale kan du aflevere cyklen hos en forhandler efter eget valg, og Bikester vil betale omkostningerne ved afleveringen.
Tænk sig hvis Bikester ikke mener din "klage over en mangel" har været berettiget. I det tilfælde vil du komme til at betale fragten for cyklen. Det er muligt du har retten på din side, men hvis Bikester mener det modsatte, er du den lille i det spørgsmål.
Det jeg ved er at den tyske købelov ikke er som den danske. Garantien/reklamationsretten er som skrevet i linkene, ens i EU, men f.eks står det her ved Cube: The guarantee becomes null and void when the original buyer sells the bike. Det er tankevækkende. Den går ikke i Danmark. Derfor er købeloven ikke den samme i alle EU lande, det står også i et af linkene.
Men der er også et eller andet om at hvis den udenlandske forretning har et DK domæne og henvender sig til danskere (og det gør de jo i den grad), så gælder den danske købelov. Men det er jura. Hvor langt kommer man med den hvis Bikester har en anden opfattelse?
Jeg ville aldrig købe en cykel i udlandet, har hørt for mange horror historier. Og hvor meget sparer du i sidste ende. Hvor megen tid har man brugt på at komme "igennem" med sin reklamation.
Haibike skriver: When you bought your Haibike you made a legal contract with your dealer. If warranty and liability claims or any other service questions arise, that dealer is your only point of contact.
However, if you should chose to make a claim for your Haibike with a dealer other than the original seller, additional costs may occur. We do not cover these costs. Therefore, we strongly recommend to settle any issues with your Haibike seller.
http://www.haibike.com/en/INT/service
Hvor meget billigere er den du køber ved Bikester?