Hej,
Jeg kunne godt tænke mig at købe en elcykel. Jeg har dog et spørgsmål jeg ikke har kunne finde svar på internettet. Hvad koster en opladning af et batteri i kroner ex. på et batteri der yder 36V og har 10 amper. Hvordan regner man det ud ?
Hilsen Nina
Hvad koster en opladning
-
- Site Admin
- Min elcykel: Falter P 2.0 E herrecykel. Batteri med 36 V Li-ion og 7,0 Ah. Børsteløs motor i bagerste nav.
Re: Hvad koster en opladning
Det koster omkring 1,50 kr for en kilowatttime. Ideelt set koster det så 36 * 10 / 1000 * 1,50 = 0,54 kr for en opladning. Der går en del strøm tabt som varme ved opladningen, men du kan nok klare det for under 1 kr.
/Kjeld
/Kjeld
Hej Kjeld,
tak for svaret, det var nyttigt info
Jeg skal ud og prøve nogen elcykler på lørdag, det ser jeg frem til.
Hilsen Nina
tak for svaret, det var nyttigt info
Jeg skal ud og prøve nogen elcykler på lørdag, det ser jeg frem til.
Hilsen Nina
Har prøvet at måle hvor meget strøm der ryger på en opladning (36V 9AH litium Ion), og har prøvet det omking 15-20 gange. Har ikke oplevet nogen gange hvor der kunne måles et forbrug på mere end knap en halv kilowatttime, så er enig i at antager man at det koster ca. 1kr per opladning, er det retningsgivende.
Tror dog i praksis at det vil ligge på mellem 0,50kr til 0,75kr for de fleste, da man vel næsten aldrig tømmer batteriet helt for strøm. Det er dermed ikke strømforbruget man skal regne for en omkostning på en elcykel, men nærmere slitagen på batteriet.
Endnu værre hvis man misvedligeholder sit batteri, da det virkelig kan koste batterilevetid.
Skal man kikke på batteriomkostningen, er det noget sværere, da det jo afhænger af hvor meget man bruger cyklen, både hvad angår distance per dag og hvor godt man passer på sit batteri med hensyn til genopladning efter "rimeligt" forbrug, eller hvis man ikke bruger cyklen i perioder. Her tænker jeg på litium batterier, da forskellige typer batterier skal behandles forskelligt for optimal batteri levetid.
Tager man batteri omkostningen med i beregningen, er det nogle helt andre tal man får, da det er batteri omkostningen der er dyrest i dagligt forbrug. Men regner man sparet benzin og/eller cykelglæde med i regnskabet, tror jeg langt de fleste vil mene at det er ganske billigt.....
Tror dog i praksis at det vil ligge på mellem 0,50kr til 0,75kr for de fleste, da man vel næsten aldrig tømmer batteriet helt for strøm. Det er dermed ikke strømforbruget man skal regne for en omkostning på en elcykel, men nærmere slitagen på batteriet.
Endnu værre hvis man misvedligeholder sit batteri, da det virkelig kan koste batterilevetid.
Skal man kikke på batteriomkostningen, er det noget sværere, da det jo afhænger af hvor meget man bruger cyklen, både hvad angår distance per dag og hvor godt man passer på sit batteri med hensyn til genopladning efter "rimeligt" forbrug, eller hvis man ikke bruger cyklen i perioder. Her tænker jeg på litium batterier, da forskellige typer batterier skal behandles forskelligt for optimal batteri levetid.
Tager man batteri omkostningen med i beregningen, er det nogle helt andre tal man får, da det er batteri omkostningen der er dyrest i dagligt forbrug. Men regner man sparet benzin og/eller cykelglæde med i regnskabet, tror jeg langt de fleste vil mene at det er ganske billigt.....