Schwalbe Marathon Plus dæk og ingen punkteringer

Fortæl om din elcykel og vis gerne et billede.
Brugeravatar
Terminator
Min elcykel: Bulls/Brose E-Stream Evo 2 2017.
Geografisk sted: Hadsten

Schwalbe Marathon Plus dæk og ingen punkteringer

Indlæg af Terminator » 25 jan 2014 20:53

Total km siden april 2010 ca. 25.000
Forskellige cykler i den tid 6 stk (3 elcykler).

Ca. 3000 af de 25.000 km har jeg haft andre dæk på end Schwalbe Marathon Plus.
Plejer altid at få monteret Marathon Plus efter køb af cykel.
Jeg havde dog ikke fået Marathon Plus på min nuværende Ebsen Cross da forhandleren ikke havde dem på lager, så i stedet for dem fik jeg nogle på (med indlæg) som Kildemoes bruger. Resultatet? Punktering efter 2000 km og et bagdæk der praktisk talt var slidt op.
Fik så mine elskede Marathon Plus på. Har kørt ca. 5000 km på dem siden, selvfølgelig uden punktering og der er stadig mønster tilbage til endnu ca. 4000 km.
Marathon Plus løber også meget lettere på asfalten end de der Kildemoes dæk, der er en verden til forskel!
Hvad jeg vil med dette indlæg? Bare fortælle at jeg har kørt ca. 22.000 km uden en eneste punktering på Schwalbe dæk. Jeg cykler i alt slags vejr, også når der er strøet sand på cykelstierne, så 22.000 km uden en punktering er godkendt. Desuden er det enormt slidstærkt og letløbende.
Men husk at have megen luft i dem. Jeg kører med 4.6 BAR.

Andre der har erfaringer med andre mærker? :ugeek:

OBS: til moderator. Postede i den forkerte rubrik, sorry...skulle have været i "diverse"...
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

Utilfreds tidligere ejer af:
BH Emotion Neo Cross
Tilfreds tidligere ejer af:
Ebsen Cross 12/CUBE HPA PRO 16/Cube RACE 500 17/Cube SL 500 17

Haibike: Trekking SL/Cross Pro/Urban 28/Cross RX

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Schwalbe Marathon Plus dæk og ingen punkteringer

Indlæg af Vildkat » 26 jan 2014 12:03

Jo, jeg kan bidrage en erfaring.

Jeg køre en rute, hvor jeg skal følge 200meter asfaltsvej hvor lastbiler køre med grus fra en grusgrav. Efter en måned punkterede jeg første gang med de originale kevler dæk som cyklen var født med. Så valgte jeg at skifte mit dæk til Kvickly's kevler dæk. Der gik 2 dage, så punktere jeg med det nye dæk. Jeg kører nu med de oprindelige dæk og har valgt en anden rute hvor jeg undgår de 200 meter med grus fra grusgraven. Det har virket i de sidste 2mdr.

Schwalbe har absolut nogle af de bedste dæk.

Brugeravatar
Terminator

Indlæg af Terminator » 26 jan 2014 12:40

Jeg har også kørt med kevlar dæk på min Kvickly Mustang da jeg begyndte at cykle i 2010. To punkteringer inden for ca. 1000 km og så var det jeg fandt ud af at der var noget der hed Marathon Plus.... :mrgreen:
Der er også megen forskel på kvaliteten af kevlar dæk. Min nabo købte nogle kevlar hos den lokale cykel handler og de punkterer ofte, men de har ikke "råd" til at købe et sæt Marathon Plus til ca. 550,- kr, men de har råd til at sende den til lapning hver gang, til en pris af 175,- kr pr. gang.... :shock: :mrgreen:
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

BH Emotion Neo Cross

Thomas
Min elcykel: Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Geografisk sted: Vestegnen

Indlæg af Thomas » 15 feb 2014 13:42

Har også gode erfaringer med Maraton Plus, har dog kun prøvet dem i 28C på min skovcykel.
I det hele taget er det rimeligt nemt at undgå punkteringer, hvis man altid har det korrekte hårde tryk i dækkene, da typisk er i siderne man punkterer på kevlardæk. Har sågar oplevet et kevlardæk, hvor man tydeligt kunne se at det fibrene i dækket, der havde punkteret slangen grundet for lavt tryk.
Panaracer laver også nogle gode, Tourguard tror jeg de hedder.
På racercyklen har jeg fine erfaringer med Vittoria Rubino, der dog har en tendens til at blive firkantede. Selv grusstier klarer de fint, men tunge drenge skal op i 25C.
Min nye elcykel kører med Maxxis Excel i 26x2,0 de største ballondæk jeg længe har set, men klarer tilsyneladende grusstier fint.
Elcykler:
Først en A2B hybrid 26" i 3 måneder, så blev den stjålet.
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator

Indlæg af Terminator » 16 feb 2014 21:52

Her er produkt kataloget fra Schwalbe....

http://www.schwalbe.com/ebooks/Bike2014 ... x.html#/1/
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

BH Emotion Neo Cross

Thomas
Nu en BH Neocross.

Indlæg af Thomas » 17 feb 2014 16:13

De der nye Energizer dæk, specielt rettet mod Elektriske cykler ser spændende ud.
Tror jeg skal prøve dem, hvis jeg kan finde en billig leverance.
Det virker som om de er billigere end Marathon-dækkene.
Elcykler:
Nu en BH Neocross.
Har endvidere haft en billig Kinamodel (til 3.500 kr), der dog rustede op på 2 år i det danske klima.

Brugeravatar
Terminator

Indlæg af Terminator » 17 feb 2014 21:29

Marathon Plus er 5 mm indlæg og Energizer er kun 3 mm såvidt jeg husker, gider ikke lige kikke i linket... :mrgreen:
Ejer af:
BULLS E-Stream Evo2 2017

BH Emotion Neo Cross

leif0703

Indlæg af leif0703 » 07 apr 2014 23:03

Panther 777 MTB fra september 2013. Bruges på asfalt, skovstier og single tracks. Punktering på baghjulet inden 200 km. Monterede løst indlæg. 2. punktering på baghjulet inden 200 km. Indlæg havde gnavet hul i slangen. Indlæg ud. 3. punktering på baghjulet inden 200 km. Nu har jeg monteret Schwalbe Marathon Plus. 1. og 3. punktering skete dybt inde i Gribskov. Uden lappegrej og pumpe. Rigtige mænd kører ikke med lappegrej og pumpe - nu er jeg holdt op med at være rigtig mand!

Thomas
Nu en BH Neocross.

Indlæg af Thomas » 08 apr 2014 15:38

leif0703 skrev:Panther 777 MTB fra september 2013. Bruges på asfalt, skovstier og single tracks. Punktering på baghjulet inden 200 km. Monterede løst indlæg. 2. punktering på baghjulet inden 200 km. Indlæg havde gnavet hul i slangen. Indlæg ud. 3. punktering på baghjulet inden 200 km. Nu har jeg monteret Schwalbe Marathon Plus. 1. og 3. punktering skete dybt inde i Gribskov. Uden lappegrej og pumpe. Rigtige mænd kører ikke med lappegrej og pumpe - nu er jeg holdt op med at være rigtig mand!
Er endnu ikke punkteret på min elcykel, selvom jeg tit kører på skov- og grusstier.
En af hemmelighederne er det korrekte dæktryk, højt, men ikke for højt.
På sønnens cykel har jeg flere gange set at slangen er blevet nevet af kevlardækket, når man kører for længe inden man pumper sin cykel.
Specielt din anden punktering lyder som for lidt luft i dækket.
Og syntes at de der autoventiler har en tendens til at holde en del bedre på luften end racerventiler, samtidigt med at at trykket er lettere at aflæse.
Bemærk at Marathon Plus er et meget tungt dæk med det kraftige indlæg, som jo kun beskytter i slidbanen og ikke så meget i siderne.
Elcykler:
Nu en BH Neocross.

Brugeravatar
Arvicola Terrestris
Geografisk sted: København

Indlæg af Arvicola Terrestris » 28 apr 2014 11:13

Mine erfaringer med Schwalbe Marathon Plus er meget lig jeres. Jeg har aldrig haft en punktering på de dæk på grund af udefrakommende genstande. En punktering p.g.a. fold på slangen og en fordi fælgbåndet lå forkert. Jeg har dækkene på to mtb og en ladcykel. Kvaliteten er suveræn, desværre er de enormt tunge. Om vinteren skifter jeg til Schwalbes pigdæk.

På konens Kildemoes er der Vittoria Randonneur 700x35C, de er kun punkteret en gang, selv om hun cykler på dårlig grussti 3km til hverdag, de har ca. 4000km på vejen.

/Philip

Besvar