Ebsen Cross ED3EX - lidt erfaringer efter et år
: 02 feb 2014 12:57
Så gik der et år med ovenstående cykel. Jeg har tidligere lavet et indlæg om det at have dårlige ben og kunne cykle på el-cykel. Den findes her http://www.elcykling.dk/viewtopic.php?f=3&t=596
Jeg fik indfriet min mål med over 10.000 km på et år, faktisk fik jeg cyklet 11.121 km. Det skal dog siges, at der kun var tale om 7.000 km på min Ebsen og resten på en BH Neo Cross som jeg skriver om senere i februar.
Der har kun været en reklamation og det var udskiftning af motoren efter en måneds tid. Den reklamation foregik gnidningsfrit og uden bøvl.
Men ellers er de 7.000 km gået godt.
Kæde/tandkrans gav først op efter de 7.000 km og det skulle vise sig at være et problem at få det skiftet ved de lokale cykel-handlere.
Den første lokale jeg kørte til oplyste at det kunne han godt skifte. Efter to dage ringede han og sagde at der skulle bruges SPECIAL-værkstøj til at få kransen af og det havde han ikke. "Men kør over til ham der bor 10 km fra dig, ham har jeg snakket med og han sælger cykler som din og han siger at det kan han sagtens gøre".
Jeg kørte så over med cyklen om torsdagen og svaret var at det kunne han da sagtens. Du kan hente den senest fredag i næste uge var svaret. Nå ugen gik og intet var sket om fredagen. Det var også begyndt med hård frost og sne og da jeg vidste at cyklen stod udenfor, var jeg ret bekymret og havde været det lige siden mandag da det så småt var begyndt med det dårlige vejr..jeg havde set ved aflevering at de nye EBSEN Cross han havde til salg også stod udenfor og med lidt rust på skruer!!! Og jeg har ALTID mit batteri opbevaret inde i mit hjem, så jeg tænkte om jeg måske skulle hente cyklen her og nu..men jeg tog chancen og lod det blive ved tanken....
Jeg skrev så fredag og spurgte om cyklen var færdig. Svaret var NEJ, jeg kan ikke skille det ad og har i mandags bestilt værktøjet ved Panther (som er en Ebsen) men har ikke modtaget det endnu. Godt så var mit svar, jeg henter min cykel i dag og så kan du ringe når du modtager værktøjet. Som sagt så gjort.
Onsdag var der så stadig intet sket og jeg skrev at nu ville jeg få lavet det ved Fantombike...
Jeps Fantombike havde værktøjet, men måske ikke kransen. De havde én til at ligge og de vidste ikke lige om det var en 28 tands eller en 32 og de kunne ikke lige huske hvad der sad på hvad af de Ebsen. Jeg talte mine tænder til 32 og gudskelov var det lige den de havde på lager!!! - ellers kunne udsigterne være lange til at få én hjem fra Panther/Ebsen. Ups...lang tids levering på værktøj og lang tids levering på tandkranse fra fabrikken lyder absolut ikke beroligende for en køber af deres cykler. Dette er selvfølgelig uden Fantombikes kontrol, så ingen bad feelings der!
Nå jeg fik det så skiftet torsdag i sidste uge. Men lidt tankevækkende at lokale cykelhandlere ikke kan servicere en Ebsen Cross uden at skulle købe special værktøj ved fabrikken, med LANG leveringstid og dermed ulempe for deres kunder!!!!! Det er så noget man skal være opmærksom på når man køber sin el-cykel, kan den laves lokalt eller skal du køre flere 100 km for at få det lavet, hvis de da så overhovedet har det på lager, hvis ikke så måske en måneds tid ventetid på delen!!!! Det burde Ebsen sgu lige få lidt mere styr på!!!!!!!
Samtidig fik den et eftersyn. Efter de 7.000 km var mine bremseklodser kun slidt 50% og der fandtes slet ingen fejl på min Ebsen. Det eneste jeg selv har gjort er efterspænding et par gange og én af gangene var der et eger der var lidt løs i det, ellers har jeg ingen fejl konstateret. Jeg renser og smører selvfølgelig kæde ved hver ca. 150 km!.
Selv her under den stærke frost og en del vind, har jeg snildt kunne køre 23 km på lige lidt over 50% af batteriet. Jeg kan faktisk ikke mærke på mit batteri at det har været ladet på i alt ca. 450 gange. Det er ofte jeg lader to gange om dagen, hvis jeg tager to ture på omkring de 30 km. Så jeg mener, at mit batteri er ligeså god og stærk som da jeg begyndte. Jeg kan nok bedre bedømme det 100% her i foråret.
Jeg kørte de 2.000 km på nogle no-name dæk med indlæg bygget i og som Kildemoes bruger på deres cykler, det var i alle tilfælde svaret fra den butik jeg købte cyklen ved.
Efter 2.000 km fik jeg en punktering og dækket var også mere eller mindre slidt op.
Jeg fik så Schwalbe Marathon Plus på som jeg egentlig altid kører med, men dem havde forhandleren ikke ved køb af cyklen, derfor blev de der Kildemoes sat på. Så de sidste 5.000 km blev kørt uden en eneste punktering og stadig med ca. 4.000 km tilbage i dem.
Så min konklusion er: Fin og dejlig cykel, ret problemfri, men dårlig importør/fabrik grundet de lange leveringstider på værktøj/reservedele! Og et MINUS er at cyklen ikke bare lige kan repareres ved den lokale!!!!
Jeg fik indfriet min mål med over 10.000 km på et år, faktisk fik jeg cyklet 11.121 km. Det skal dog siges, at der kun var tale om 7.000 km på min Ebsen og resten på en BH Neo Cross som jeg skriver om senere i februar.
Der har kun været en reklamation og det var udskiftning af motoren efter en måneds tid. Den reklamation foregik gnidningsfrit og uden bøvl.
Men ellers er de 7.000 km gået godt.
Kæde/tandkrans gav først op efter de 7.000 km og det skulle vise sig at være et problem at få det skiftet ved de lokale cykel-handlere.
Den første lokale jeg kørte til oplyste at det kunne han godt skifte. Efter to dage ringede han og sagde at der skulle bruges SPECIAL-værkstøj til at få kransen af og det havde han ikke. "Men kør over til ham der bor 10 km fra dig, ham har jeg snakket med og han sælger cykler som din og han siger at det kan han sagtens gøre".
Jeg kørte så over med cyklen om torsdagen og svaret var at det kunne han da sagtens. Du kan hente den senest fredag i næste uge var svaret. Nå ugen gik og intet var sket om fredagen. Det var også begyndt med hård frost og sne og da jeg vidste at cyklen stod udenfor, var jeg ret bekymret og havde været det lige siden mandag da det så småt var begyndt med det dårlige vejr..jeg havde set ved aflevering at de nye EBSEN Cross han havde til salg også stod udenfor og med lidt rust på skruer!!! Og jeg har ALTID mit batteri opbevaret inde i mit hjem, så jeg tænkte om jeg måske skulle hente cyklen her og nu..men jeg tog chancen og lod det blive ved tanken....
Jeg skrev så fredag og spurgte om cyklen var færdig. Svaret var NEJ, jeg kan ikke skille det ad og har i mandags bestilt værktøjet ved Panther (som er en Ebsen) men har ikke modtaget det endnu. Godt så var mit svar, jeg henter min cykel i dag og så kan du ringe når du modtager værktøjet. Som sagt så gjort.
Onsdag var der så stadig intet sket og jeg skrev at nu ville jeg få lavet det ved Fantombike...
Jeps Fantombike havde værktøjet, men måske ikke kransen. De havde én til at ligge og de vidste ikke lige om det var en 28 tands eller en 32 og de kunne ikke lige huske hvad der sad på hvad af de Ebsen. Jeg talte mine tænder til 32 og gudskelov var det lige den de havde på lager!!! - ellers kunne udsigterne være lange til at få én hjem fra Panther/Ebsen. Ups...lang tids levering på værktøj og lang tids levering på tandkranse fra fabrikken lyder absolut ikke beroligende for en køber af deres cykler. Dette er selvfølgelig uden Fantombikes kontrol, så ingen bad feelings der!
Nå jeg fik det så skiftet torsdag i sidste uge. Men lidt tankevækkende at lokale cykelhandlere ikke kan servicere en Ebsen Cross uden at skulle købe special værktøj ved fabrikken, med LANG leveringstid og dermed ulempe for deres kunder!!!!! Det er så noget man skal være opmærksom på når man køber sin el-cykel, kan den laves lokalt eller skal du køre flere 100 km for at få det lavet, hvis de da så overhovedet har det på lager, hvis ikke så måske en måneds tid ventetid på delen!!!! Det burde Ebsen sgu lige få lidt mere styr på!!!!!!!
Samtidig fik den et eftersyn. Efter de 7.000 km var mine bremseklodser kun slidt 50% og der fandtes slet ingen fejl på min Ebsen. Det eneste jeg selv har gjort er efterspænding et par gange og én af gangene var der et eger der var lidt løs i det, ellers har jeg ingen fejl konstateret. Jeg renser og smører selvfølgelig kæde ved hver ca. 150 km!.
Selv her under den stærke frost og en del vind, har jeg snildt kunne køre 23 km på lige lidt over 50% af batteriet. Jeg kan faktisk ikke mærke på mit batteri at det har været ladet på i alt ca. 450 gange. Det er ofte jeg lader to gange om dagen, hvis jeg tager to ture på omkring de 30 km. Så jeg mener, at mit batteri er ligeså god og stærk som da jeg begyndte. Jeg kan nok bedre bedømme det 100% her i foråret.
Jeg kørte de 2.000 km på nogle no-name dæk med indlæg bygget i og som Kildemoes bruger på deres cykler, det var i alle tilfælde svaret fra den butik jeg købte cyklen ved.
Efter 2.000 km fik jeg en punktering og dækket var også mere eller mindre slidt op.
Jeg fik så Schwalbe Marathon Plus på som jeg egentlig altid kører med, men dem havde forhandleren ikke ved køb af cyklen, derfor blev de der Kildemoes sat på. Så de sidste 5.000 km blev kørt uden en eneste punktering og stadig med ca. 4.000 km tilbage i dem.
Så min konklusion er: Fin og dejlig cykel, ret problemfri, men dårlig importør/fabrik grundet de lange leveringstider på værktøj/reservedele! Og et MINUS er at cyklen ikke bare lige kan repareres ved den lokale!!!!