Side 1 af 2

MBK Ax-Ion 2.2 2016

: 22 okt 2017 20:04
af SloMo
Hej alle,

Jeg har købt sådan en MBK Ax-Ion 2.2 for lidt over et år siden og er utrolig glad for den

Link: http://info.hfchristiansen.dk/public/_w ... h%2085.pdf
MBK_Ax-Ion_2.2.jpg
MBK_Ax-Ion_2.2.jpg (121.26 KiB) Vist 26038 gange

Købte den på tilbud ved Arnfreds Cykler i Varde til 17.000kr

Jeg er selv 37 og har ikke cyklet siden 1994. 183cm, 75kg, ikke i form. Jeg cyklede dog rigtig meget som barn, i 80erne og start 90erne blev børn ikke kørt rundt altid. Lange avisruter kl lort om morgenen på en halvflad mountainbike med tør kæde og tunge dobbelttasker fulde af rekvalmer. Cyklede hele Bornholm rundt på en stormfuld dag med skolen, osv. Vil gerne cykle igen men øv hvor er almindelige cykler nedern at køre på :lol: Elcykler derimod er jo bare super sjove

Cyklen bruges til transport af mig selv og min labrador retriever. Satser lidt på at jeg kan ende med at sælge bilen - kørselsbehovet er ret minimalt:
  • 2x6km 3-10 gange om ugen.
  • 2x25km 1-3 gange om ugen, opladning muligt
  • evt 2x100km et par gange om året med opladning ind imellem
Så det burde nok kunne lade sig gøre. Må indrømme jeg giver mig god tid til at komme op i form.. Den har kørt 2400km indtil videre, forventer at køre omkring det dobbelte næste år.

Yamaha PW-systemet (ikke PW-X) fungerer fantastisk synes jeg. Prøvede nogle cykler med Bosch Performance systemet og oplevede den måde hvorpå motoren slår til og fra med et 'klonk' og et skub er alt for gimmick agtigt. Med Yamaha systemet føles det mere som bare en cykel i medvind.
Kan se at mange oplever problemer med slid ifbm gearskift. Dette problem har jeg ikke længere. Jeg skifter altid op i gear ved en kadence på +85, så kører det helt glat og lydløst også selvom motoren trækker på halv kraft. Skifter man ved kadence 60, så giver det et ordentligt smæld.
Starter i 2-3 gear og kører i 6. nogle gange 7. gear (har 9 gear)
Det er en 'sport' motor, ergo bør man (synes jeg) cykle 'sporty', dvs med kadencen oppe på 80-100 ligesom man ville gøre på en almindelig cykel.
Motoren slår gradvist fra når man kommer over 25km/t med kun en lille smule hjælp ved 26.9km/t. Det giver en super glidende overgang som kan bruges til at begrænse batteriforbruget. Jeg synes det er super ærgerligt at MBK er gået væk fra Yamaha systemet på de nye modeller.

Rækkevidden er ca 60-120km. Med hund i trailer ca 40-80km. Den ruller helt fantastisk godt og har allerede kørt meget i regnvejr :D
  • Skiftede kæde+kassette ved 2200km
  • Har opgraderet forlygten til en Spanninga Axendo (80 lux) som er fantastisk god.
  • Bruger Ortlieb sidetasker, de er geniale
  • Hunden transporteres i en DoggyRide Novel 10 trailer
  • Til tunge varer, kattegrus, træbriketter og den slags bruger jeg en Red Loon trailer fra ebay
  • Neopren-cover til batteriet (undtagen sommer) for at holde strømforbruget nede
Flere billeder og info kommer senere, spørgsmål og kommentarer velkommen

Re: MBK Ax-Ion 2.2 2016

: 22 okt 2017 21:37
af Terminator
Fin beretning. Ikke så ofte jeg har læst om MBK.

Kan du køre 120 km på et 400 watts batteri tager jeg hatten af, det er super godt :D

Re: MBK Ax-Ion 2.2 2016

: 22 okt 2017 21:58
af SloMo
Tak for det. Ja har heller ikke set ret meget om den online, der var en herinde der skrev noget om at man bør prøve den her cykel inden man beslutter sig og det er jeg glad for at jeg gjorde

På trin 1 af 3, med god fart 26-26.9km/t, uden for mange start/stop, bakker og vind så kan jeg godt nå 120 km - da jeg vejede 66kg for et års tid siden kunne jeg køre endnu længere.
Det meste af tiden kører jeg bare på max, trin 3 og får ca 60-75km inden den er nede på 20% (forsøger at lade ved 20% og ikke køre den tør). Det er på kortere frem/tilbage ture hvor jeg ofte er over 27 km/t dvs uden motor

Re: MBK Ax-Ion 2.2 2016

: 22 okt 2017 22:38
af SloMo
En lille video af hunden i traileren.. en af de første ture

https://www.youtube.com/watch?v=mjK9pO119Ig

Ved ca 3:50 stopper jeg helt op på en lille skråning og starter igen uden problemer med motorhjælp fra 0

Det lyder som om motoren larmer helt vildt, men det er altså ikke ret højt i praksis :)

Re: MBK Ax-Ion 2.2 2016

: 23 okt 2017 08:56
af Terminator
SloMo skrev:
22 okt 2017 21:58

På trin 1 af 3, med god fart 26-26.9km/t, uden for mange start/stop, bakker og vind så kan jeg godt nå 120 km - da jeg vejede 66kg for et års tid siden kunne jeg køre endnu længere.
Det meste af tiden kører jeg bare på max, trin 3 og får ca 60-75km inden den er nede på 20% (forsøger at lade ved 20% og ikke køre den tør). Det er på kortere frem/tilbage ture hvor jeg ofte er over 27 km/t dvs uden motor
Vægten har meget at sige. Jeg har skiftet cykler så ofte, at jeg ikke når at hitte ud af hvor meget min vægtøgning eller vægttab har at sige..

Jeg læste på et tidspunkt, at en tommelfingerregel var at for hver kg man vejede over 70 kg, tabte man 1% i rækkevidde... Dvs når den fede her vejer lige over 100 kg, så kører en på 70 kg 30% længere end mig...

En el-cykel er en dejlig opfindelse....

Re: MBK Ax-Ion 2.2 2016

: 23 okt 2017 10:39
af Willumsen53
Hej Slomo

Du skriver, at du forlænger rækkevidden med neoprencover til batteriet.

Det må vel indebære, at du har et varmt batteri som du sætter på cyklen, og sætter neoprencover på batteriet derefter? At sætte et cover på et koldt batteri giver vel ingen mening?

Har selv en Yamahamotor, men med 500 kWh batteri.

Har kørt på den hele sidste vinter, og jeg synes egentlig ikke, at jeg kan mærke den store forskel på rækkevidden om der er 18 eller 2 grader udenfor. Starter med varmt batteri uden cover. Mine ture til og fra arbejde tager typisk 40 minutter.

Re: MBK Ax-Ion 2.2 2016

: 23 okt 2017 11:47
af SloMo
Terminator skrev:
23 okt 2017 08:56

Vægten har meget at sige. Jeg har skiftet cykler så ofte, at jeg ikke når at hitte ud af hvor meget min vægtøgning eller vægttab har at sige..

Jeg læste på et tidspunkt, at en tommelfingerregel var at for hver kg man vejede over 70 kg, tabte man 1% i rækkevidde... Dvs når den fede her vejer lige over 100 kg, så kører en på 70 kg 30% længere end mig...

En el-cykel er en dejlig opfindelse....
Jeg bruger mest strøm op ad bakke, i modvind og ved starter. Ligesom ved en konventionel cykel hvor mere vægt går ud over evnen til at accelerere, men ikke nødvendigvis når det går ligeud.. med 55kg hund+trailer bagefter oplever jeg det er accelerationer og bakker der koster, ikke at holde farten

Aerodynamik har utrolig meget betydning. Læste fornylig at grunden til at racercyklisterne barberer deres ben er at de kan spare 82 sekunder over 40km, hvilket igen svarer til adskillige kilo.

Der er også denne grafik fra Schwalbe:
Billede

Ved 25km/t er vindmodstanden altafgørende - endnu mere for os der sidder ret opret på cyklen. Så sjovt nok kan det ekstra strømforbrug pga vægt sagtens ligeså vel være fordi man bliver mindre aerodynamisk :D Højde og påklædning har også meget at sige

Willumsen53 skrev:
23 okt 2017 10:39
Du skriver, at du forlænger rækkevidden med neoprencover til batteriet.

Det må vel indebære, at du har et varmt batteri som du sætter på cyklen, og sætter neoprencover på batteriet derefter? At sætte et cover på et koldt batteri giver vel ingen mening?

Har selv en Yamahamotor, men med 500 kWh batteri.

Har kørt på den hele sidste vinter, og jeg synes egentlig ikke, at jeg kan mærke den store forskel på rækkevidden om der er 18 eller 2 grader udenfor. Starter med varmt batteri uden cover. Mine ture til og fra arbejde tager typisk 40 minutter.
Jeg starter med batteri enten på stuetemp eller garage-temp. Batteriet danner varme når det aflades og den optimale temperatur for cellerne er ca 19 grader. Det er først ved omkring 10 grader at der begynder at ske noget negativt, ved 0 grader mister man ca 10% og ved -18 grader er kapaciteten ca halvdelen. Se grafik:
Billede

Man ser ca samme nedsætning i levetid som i kapacitet. Det er selvfølgelig ikke noget der påvirker os ret meget i praksis, men når et batteri koster vanvittige 5-7.000kr så er de par hundrede kroner godt givet ud.. for mig handler det også om at jeg gerne vil kunne opnå maksimal rækkevidde på længere ture om vinteren.

En Tesla har faktisk en batteri-varmer for at holde temperaturen oppe hvilket nok er nødvendigt når de giver 8 års garanti på batteriet. Der har vi i det mindste fordelen af at det er nemt at tage batteriet med indenfor :)

Ville gerne have et 500wh batteri men det koster 6700kr det billigste sted jeg har fundet.. det er vanvid og mit indtryk er at man betaler mindst 2500kr pr batteri for deres anti-snyde mekanisme der kun skal forhindre tredjepart i at lave batterier :( .. du købte vel en cykel der er født med 500wh batteri?

Re: MBK Ax-Ion 2.2 2016

: 23 okt 2017 14:13
af Willumsen53
Ja, den er født med det - Batavus Stream.
Har i øvrigt fjernet fartbegrænsningen, så nu kører jeg for det meste mellem 35 og 40 km/t - kun hvor trafikken tillader det naturligvis.

Re: MBK Ax-Ion 2.2 2016

: 08 nov 2017 00:48
af Thomas
Terminator skrev:
23 okt 2017 08:56
SloMo skrev:
22 okt 2017 21:58

På trin 1 af 3, med god fart 26-26.9km/t, uden for mange start/stop, bakker og vind så kan jeg godt nå 120 km - da jeg vejede 66kg for et års tid siden kunne jeg køre endnu længere.
Det meste af tiden kører jeg bare på max, trin 3 og får ca 60-75km inden den er nede på 20% (forsøger at lade ved 20% og ikke køre den tør). Det er på kortere frem/tilbage ture hvor jeg ofte er over 27 km/t dvs uden motor
Vægten har meget at sige. Jeg har skiftet cykler så ofte, at jeg ikke når at hitte ud af hvor meget min vægtøgning eller vægttab har at sige..

Jeg læste på et tidspunkt, at en tommelfingerregel var at for hver kg man vejede over 70 kg, tabte man 1% i rækkevidde... Dvs når den fede her vejer lige over 100 kg, så kører en på 70 kg 30% længere end mig...

En el-cykel er en dejlig opfindelse....
Din udregning fejler nu ret voldsomt! :)

70 kg = 100 km
100 kg = 30% mindre eller kun 70 km
100 km i stedet for 70 km er dog mere end 40% ekstra.
Og er din vægt omkring de 103 kg vil personen på 70 kg altså køre 50% mere end dig.

Lidt ligesom med momsen på 25%, der kun udgør 20% af det samlede beløb man betaler for en vare. ;)

Re: MBK Ax-Ion 2.2 2016

: 08 nov 2017 12:23
af Terminator
Tak for udregningen....det har jeg aldrig været skarp til... :)