Brugermanual

Diverse indlæg, løs snak.
dk1

Re: Brugermanual

Indlæg af dk1 » 17 jun 2010 16:25

Jeg skrev at Kildemoes og f.eks Union har tilsyneladende det samme display, hvilket de også har, men kontroller, eller systemet virkemåde er forskellig.
Derfor kan man ikke regne med at fordi 2 cykler har samme display, så behøver de langt fra at have de samme funktioner og følelsen at køre på dem vil dermed også være forskellig.

Winther, Raleigh og MBK mf. benytter elsystemer fra ProMovec så de er minimum i familie med hinanden, og er dansk udviklede systemer.

Union er moment styret (hvor hårdt der trædes) via pedaler og kontroller, hvilket jeg mener Kildemoes også har, og om man kan lide det er jo en smags sag.
Har man valgt en elcykel af fysiske årsager er det dog ikke en god idé at vælge en momentstyret elcykel, da man derfor på en dårlig dag ikke bare kan vælge at køre "el-cykel-knallert".
En gammel cykelrytter i en cykelforretning vil dog sikkert overbevise dig om det modsatte, men det er jo fordi han har misforstået konceptet i at elcykle.... ;-)

Jeg ved også godt at fordi det er dansk designet så er det selvfølgelig ikke en garanti for at det er rigtig godt, men ringe er det ihvertfald ikke. Kender faktisk ikke til ret mange tilfælle hvor en ProMovec controller er stået af, men har dog set det.

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 17 jun 2010 19:06

Displayet på min Kildemoes er et Tranz X DP03
Jeg fandt en brugermanual på denne på nettet..
http://www.tranzxpst.com/images/service ... l_engl.pdf

Her står alle de oplysninger og mangler som ikke findes i brugermanualen hos Kildemoes.
Fejlfinding vedligeholdelse med videre. Disse oplysninger kan sikkert også bruges af andre mærker.
Det er det jeg har efterlyst og som Kildemoes ikke ville fortælle. Det er altså bare for ringe...

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 17 jun 2010 19:11

dk1 skrev: Union er moment styret (hvor hårdt der trædes) via pedaler og kontroller, hvilket jeg mener Kildemoes også har, og om man kan lide det er jo en smags sag.
Har man valgt en elcykel af fysiske årsager er det dog ikke en god idé at vælge en momentstyret elcykel, da man derfor på en dårlig dag ikke bare kan vælge at køre "el-cykel-knallert".
En gammel cykelrytter i en cykelforretning vil dog sikkert overbevise dig om det modsatte, men det er jo fordi han har misforstået konceptet i at elcykle.... ;-)
Jeg må tilstå, at jeg anede ikke et klap om el-cykler da jeg købte min. Troede at alle virkede på samme måde.
Men jeg er nu godt tilfreds med systemet da jeg har den for at få lidt motion og med 35 kilometer til arbejde er det for langt
på en almindelig cykel( for mig).

dk1

Indlæg af dk1 » 18 jun 2010 00:23

Det var nu heller ikke ment negativt, men hvis man f.eks har fysiske skavanker (gigt, lungeproblemer, led etc.) så er en moment drevet elcykel en dårlig løsning, da man ikke bare kan få den til at fungerer så meget som "knallert" som en ikke-moment-styret elcykel.
(Dermed kan man bedre blive tryg ved at køre længere og længere ture, og presse sig selv mere og mere, da man jo altid kan gå over til næsten 100% motor kraft, hvis man skulle tabe "vejret" undervejs...)

Min pointe med display udseenende er, at fordi 2 forskellige cykler har f.eks et Trans X eller et ProMovec/Raleigh lignende display, så er det langt fra sikkert de har samme styring, og man kan derfor ikke regne med at de føles ens at køre på, eller at man f.eks kan bruge en manual fra et andet mærke med et display der ser ens ud.
Men kan man downloade en manual tror jeg ikke man ødelægger noget ved at forsøge. Nogle elcykler er dog så avanceret at de skal kobles til en PC for at fejlfinde, og det skal være en PC med et rigtige software.....

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 18 jun 2010 08:42

dk1 skrev:......
Men kan man downloade en manual tror jeg ikke man ødelægger noget ved at forsøge. Nogle elcykler er dog så avanceret at de skal kobles til en PC for at fejlfinde, og det skal være en PC med et rigtige software.....
Måske kommer der en dag, hvor der er et program på nettet der kan downloades, så dette sted her er et godt sted, at udveksle oplysninger.
Cykelfabrikkerne gør det jo ikke...

Men efter jeg har læst brugervejledningen fra Trans X må jeg konstaterer at det er denne Kildemoes har oversat men samtidig udeladt halvdelen af det der står i den. Det er ganske enkelt for ringe.....

Besvar