Du kan jo prøve at gå ud og købe forskellige ganske almindelige 1,5V batterier og så se hvad der sker.....
Du kan få helt billige batterier både med eller uden navn på, nogle er kendte nogle er ukendte...
Vælg samme type (kemi), og se så hvor stor forskel der er på levetid, sammenlignet med pris.
Trods det er samme kemi, kan batterier også være designet til forskelig brug, da der er stor forskel på om man skal drive et ur (bruger stabil strøm), eller om man skal bruge batteri til at starte en bilmotor op, som bruger meget energi på kort tid.
Uanset hvad så vil du næsten med garanti opdage at pris og kvalitet hænger sammen, og jo ældre batterierne er, jo større bliver forskellen. (fra produktions datoen)
Du kan ikke sammenligne med gamle typer af batterier, da det kun er litium typen der virker optimalt (for de fleste), og trods det kan du stadigvæk købe eldrevne ting der IKKE benytter litium batteri teknologi....... Alle større mærkevarer har tidligere lavet batterier der ikke var af litium typen, og dem skal man ikke sammenligne med.
Det er ikke navnet der betyder noget, da mærkevarer (nogle mærkevarer) også kan vælge at producerer billigt (pris og kvalitet hænger sammen igen), for at ramme et andet type marked.
Men hvordan skal man vide det som forbruger, hvis man ikke aner noget om tekniske data, batteri typer osv?
Så er det, at det er lettere at vælge nogen der står bag produktet, og ved hvad det er, og specielt hvis det er et produkt man er afhængig af i dagligdagen. Holder produktet ikke, vil det på sigt ryge ud af markedet, da man ikke kan få en høj pris for noget der er noget skrammel. (almindelige markedskræfter)
Det er selvfølgelig ok at vælge et billigt produkt, og det kan også godt være det virker for dig, eller måske er du bare heldig, men sandsynligheden for at du er "heldig" er helt sikkert højere ved at vælge et produkt som bliver solgt som et højere kvalitets produkt.
Hvorfor skulle en Kina producent egentligt sælge sine batterier til en lav pris, hvis han kunne få en højere pris hos nogen der vil sætte en mærkat på? Kinesere er altså ikke dummere end andre, da de sælger en vare for højeste bud.
De gamle eksempler du henviser til er højest sandsynligt ikke batterier af litium typen, og man skal passe på med at sammenligne bare ved brug af mærkenavne, da mærker jo også har haft en udvikling gennem tiderne.
Iøvrigt som tidligere nævnt, er styringen af batteriet mindst lige så vigtig som kvaliteten af selve batteri cellerne, for at få et stabilt og holdbart batteri. Dertil kommer designet af styringen af cellerne, som kan gøre de samme celler levedygtige meget længere (eller kortere), men som til gengæld måske koster på op eller afladnings tider.... etc. etc.....
Selvfølgelig kan mærkevarer også lave fejl, men når en kæde som f.eks Coop eller Dansk Supermarked får et dårligt produkt ind, så skifter de jo bare leverandør, og så står de gamle forbrugere tilbage, og kan slet ikke få hjælp nogen steder, hvilket også typisk er et problem med billige produkter. Men man har så heller ikke betalt så meget som udgangspunkt for produktet, og kan derfor også bedre løbe en risiko.
Det samme gælder ikke for et mærkevarer, som billedligt vil svare til at en bilforretningskæde jo kan skifte leverandør/mærker, mens f.eks TOYOTA lever på sit rygte OG lokal service niveau. (TOYOTA kan ikke bare skifte stil eller leverandør uden at det får konsekvens)
Harald Nyborg, Hjem og Fix, THansen, Bilka, Brugsen osv har typisk ikke mærkevare cykler, da de kører på pris frem for kvalitet. Det kan Raleigh eller Panther jo ikke, da de arbejder meget mere globalt, og du ser stort set ingen rigtige cykelmærker i disse typer af forretninger, da de alle får lavet speciel produktion, som de så selv sætter et varemærkenavn på. Tag SCO som et godt eksempel, som var et godt gammelt dansk produkt, men som i dag blot er et mærkat der sættes på de cykler som Dansk Super marked sælger, og som mange stadigvæk tror er et kvalitets produkt..... Det er det nok også...., til prisen.
Nye flotte e-cykler
-
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 19 aug 2011 07:17
Re: Nye flotte e-cykler
De "gamle" eksempler er begge lithium ion batterier. Faktisk med samme specs. Så jo - dem kan jeg sagtens sammenligne.
Din sammenligning med de billige 1,5volts batterier holder ikke. Jeg har til dato ikke se et eneste batteri af den type (ud over genopladelige) med en opgivelse af mAh. Derfor kan man ikke antage at et harald nyborg 1,5volts batteri er det samme som et dyrt duracell. Men hvis de begge har opgivet mAh SKAL de begge overholde dette.
På samme måde som med batterierne på vores elcykler.
Jeg forstår ikke din kommentar om hvorfor kinerserne skulle sælge til nogen uden mærke. Det er meningsløst - bestiller en producent x antal batterier i y kvalitet, leverer kinserne det. Uanset om hvem kunden er.
Det er som om du antager at et billigt batteri hos en leverandør nødvendigvis må have været billigere i indkøb hos producenten, end et andet dyrere hos en anden. Det er en misforståelse. Og en stor en af slagsen.
Når eks. peugeot tager 500 kr for en bagvisker og ford kun tager 110 kr, er viskeren hos peugeot ikke bedre. De er begge to lavet af valeo - og er HELT identiske. Eneste forskel er et lille ovalt loge med navnet Ford på den billige. Priser sættes efter meget forskellige parametre alt efter mærke. Peugeot sælger billige biler men tjener på stumperne, Ford gør ikke.
Endnu et eksempel fra bilverdenen - min bils motor (ford mondeo v6) findes også i en jaguar x type - på trods af præcis samme motor. Samme producent(mitshubishi). Samme reservedele, koster stumperne flere gange mere til jaguaren end til forden. Ikke fordi de er bedre kvalitet, men fordi jaguaren er til en helt anden målgruppe der ikke hænger sig så meget i prisen.
Jeg er enig i at der findes massere af billige ubrugelige batterier - det er din påstand om at alle batterier der ikke bærer et bestemt mærke er dårlige, jeg anfægter.
Mht bilproducenterne skifter leverandører - de gør de konstant og hele tiden. Særligt de franske biler gør dette - jeg har uendeligt svært ved at se hvad problemer er i det!
igen - dine mærkevare cykler er en illusion. Der findes ikke mærkevare som i gamle dage, hvor kildemoes selv lavede deres stel. De produceres, bortset fra rigtigt rigtigt dyre cykler, oftest i kina - og selv nogle af de vildt dyre mærker får deres stel og dele produceret i kina. Det er korrekt de har en brading der gør man har en klar forventning om kvaliteten er iorden, men din antagelse at andres mærker IKKE opretholder en vis kvalitet bunder i fordomme. Bemærk jeg ikke påstår at en harald nyborg cykel til 995,- er lige så god som en trek til 10.000,- men et shimano gear på en sco er lige så godt som et shimano gear på en nishiki.
Vi bliver ikke enige - lad os nu bare se hvor længe batterierne holder, og lur mig om ikke der stortset ingen forskel er på de enkelte cykler.
Din sammenligning med de billige 1,5volts batterier holder ikke. Jeg har til dato ikke se et eneste batteri af den type (ud over genopladelige) med en opgivelse af mAh. Derfor kan man ikke antage at et harald nyborg 1,5volts batteri er det samme som et dyrt duracell. Men hvis de begge har opgivet mAh SKAL de begge overholde dette.
På samme måde som med batterierne på vores elcykler.
Jeg forstår ikke din kommentar om hvorfor kinerserne skulle sælge til nogen uden mærke. Det er meningsløst - bestiller en producent x antal batterier i y kvalitet, leverer kinserne det. Uanset om hvem kunden er.
Det er som om du antager at et billigt batteri hos en leverandør nødvendigvis må have været billigere i indkøb hos producenten, end et andet dyrere hos en anden. Det er en misforståelse. Og en stor en af slagsen.
Når eks. peugeot tager 500 kr for en bagvisker og ford kun tager 110 kr, er viskeren hos peugeot ikke bedre. De er begge to lavet af valeo - og er HELT identiske. Eneste forskel er et lille ovalt loge med navnet Ford på den billige. Priser sættes efter meget forskellige parametre alt efter mærke. Peugeot sælger billige biler men tjener på stumperne, Ford gør ikke.
Endnu et eksempel fra bilverdenen - min bils motor (ford mondeo v6) findes også i en jaguar x type - på trods af præcis samme motor. Samme producent(mitshubishi). Samme reservedele, koster stumperne flere gange mere til jaguaren end til forden. Ikke fordi de er bedre kvalitet, men fordi jaguaren er til en helt anden målgruppe der ikke hænger sig så meget i prisen.
Jeg er enig i at der findes massere af billige ubrugelige batterier - det er din påstand om at alle batterier der ikke bærer et bestemt mærke er dårlige, jeg anfægter.
Mht bilproducenterne skifter leverandører - de gør de konstant og hele tiden. Særligt de franske biler gør dette - jeg har uendeligt svært ved at se hvad problemer er i det!
igen - dine mærkevare cykler er en illusion. Der findes ikke mærkevare som i gamle dage, hvor kildemoes selv lavede deres stel. De produceres, bortset fra rigtigt rigtigt dyre cykler, oftest i kina - og selv nogle af de vildt dyre mærker får deres stel og dele produceret i kina. Det er korrekt de har en brading der gør man har en klar forventning om kvaliteten er iorden, men din antagelse at andres mærker IKKE opretholder en vis kvalitet bunder i fordomme. Bemærk jeg ikke påstår at en harald nyborg cykel til 995,- er lige så god som en trek til 10.000,- men et shimano gear på en sco er lige så godt som et shimano gear på en nishiki.
Vi bliver ikke enige - lad os nu bare se hvor længe batterierne holder, og lur mig om ikke der stortset ingen forskel er på de enkelte cykler.
Re: Nye flotte e-cykler
Interessant og nyttig debat i der har gang i ...
Hvis man skal lave en ordentlig brugbar statistik, skal man altså teste op over 10 stk (måske 100) af den samme batteritype, under samme betingelser. Ellers kan det være tilfældighedder, der afgør testen.
Det er der nok ingen af os, der opnår ...
Mine valg er basseret på så meget information som muligt, og så holde fingrene krydset og håbe på det bedste.
Mvh John Gorm
Hvis man skal lave en ordentlig brugbar statistik, skal man altså teste op over 10 stk (måske 100) af den samme batteritype, under samme betingelser. Ellers kan det være tilfældighedder, der afgør testen.
Det er der nok ingen af os, der opnår ...
Mine valg er basseret på så meget information som muligt, og så holde fingrene krydset og håbe på det bedste.
Mvh John Gorm
Re: Nye flotte e-cykler
Nej det er vist ikke nødvendigt at trække den videre, da vi i nogle ting er enige, men hvor jeg snakker ud fra den erfaring jeg har, og den kan jeg forstå er anderledes end den du har. Min erfaring kommer fra både rene kinesisk og ikke kinesiske produktioner, og en ting er kvalitet og holdbarhed, og noget andet er efterservice muligheder, opgraderingsmuligheder af system af både batterisystem og elsystem. Køber man et produkt der er alene er varehusrelateret, eller endnu værre egenimport, så skal man bare ikke regne med så lang levetid på produktet som hvis produktopbakningen er på et højere plan.
Igen kommer kvalitet og holdbarhed ofte til at afspejle sig i prisen, og sandsynligheden for at man efter X antal år, har haft en bedre tilfredshed med produktet ved daglig brug er dermed størst, når nogen her i landet/EU vil ligge deres navn og tekniske data på bordet. Din påstand er så bare modsat, og så er den vist ikke længere.
Sagen omkring vudering af real kvalitets batteri, batteristyring og det øvrige elsystem på et elkøretøj er mere kompleks end man lige skulle tro, og er også årsagen til at noget der burde være simpel, faktisk ikke er det i praksis.
Hvis det var så simpelt, så ville alle billige elkøretøjer virke OK, og de dyrere bare have mere komfort eller teknisk styring...
Selv med den viden bilbranchen har idag i år 2011, så kan de stadigvæk knapt nok lave en elbil der virker tilfredsstillende, men de skal nok komme efter det...
Det som bilbranchen skal igennem nu, er det som elcykelbranchen har været igennem de sidste ca. 5 år, og selvfølgelig er der stor forskel på kvalitet og priser, men ikke nødvendigvis altid lige meget. En billig cykel er derfor også ofte på et tidligere udviklings stadie end en dyrere cykel, men derfor kan de jo begge bringe folk fra punkt A til punkt B.
Det egentlige problem man som forbruger har, er lidt det som John Gorm nævner, at man ikke kan sammenligne produkter let og overskueligt på tværs af mærker og modeller, da mange faktorer spiller ind. For at gøre det endnu værre, oplyser nogle mærker næsten ingen ting, og det gælder både supermarkedsmærker og kendte mærkevarer. Jeg kan nævne et mærke som ellers er kendt for høj kvalitet og lækre cykler som f.eks Batavus, da de næsten ikke nævner tekniske data, hvilket gør at man reelt ikke kan vuderer hvad man egentligt køber. (Jeg tænker her specielt på den tekniske side af el-system)
Supermarkeder nævner ikke ret meget, da de jo ikke har personale der kan forstå og forklare forskelle, og har så samtidig den store fordel at de løbende kan ændre på den tekniske sammensætning uden at nævne det til nogen.
Det giver så på længere sigt den ulempe at disse modeller er endnu sværere at servicerer, da man aldrig helt kan vide hvilke stumper man skal have på lager for at kunne servicerer hurtigt.... (nogen der kender til lange service tider på supermarkedselcykler ?
Retfærdigvis skal jeg dog også nævne at det samme også kan ske med kendte mærkevarer, men her har man dog den fordel, at det kan lade sig gøre at få fat i leverandørinformation, hvilket man jo ikke kan på et supermarkedsprodukt, som ikke længere forhandles..... Typisk har man så heller ikke betalt så meget for produktet, men jeg syntes dog at uanset om man har betalt 6000kr eller 12.000 kr for et produkt, så er det mange penge.....
For at gøre det uoverskueligt (mere eller mindre bevist), og det gælder flere mærkevarecykler men i høj grad også varehusmærker, så nævnes der ofte et antal km man kan køre per opladning. Ofte nævnes der ikke andet af "teknisk data" og måske Volt på systemet og antal AH (hvem ved hvordan det vuderes af ikke-fagfolk?), og nogle er ikke blege for at nævne hvad man kan køre på laveste hjælpeniveau i flat terræn, uden at nævne at det er på flat terræn og udført af en cykelrytter.... Der findes ikke en guideline for mærker og forskellige elsystemer og disses kapacitet, og det skyldes nok at der er 1000 måder at elcykle på, og vi kører med forskellig trådhårdhed, og i forskelligt terræn, og ikke mindst med forskellig "totalvægt"... (kropsvægt, udstyr & trailere/efterløbere, dæktryk, dækstørrelse, hængende bremser etc.)
Så vil man gerne have den helt rigtige cykel til sine behov og pengepung, kan det være en rigtig god idee at prøvekøre en 3-4-5 forskellige elcykeltyper, og man vil dermed også få større forståelse for hvad den tekniske sammensætning egentligt betyder. (Uanset om det er kinesisk produceret eller ej)
Forskellen vil i praksis føles på måden det fungerer på, lige så vel som 2 forskellige biler føles forskelligt at køre med. Mere kompliceret er det heller ikke...
Igen kommer kvalitet og holdbarhed ofte til at afspejle sig i prisen, og sandsynligheden for at man efter X antal år, har haft en bedre tilfredshed med produktet ved daglig brug er dermed størst, når nogen her i landet/EU vil ligge deres navn og tekniske data på bordet. Din påstand er så bare modsat, og så er den vist ikke længere.
Sagen omkring vudering af real kvalitets batteri, batteristyring og det øvrige elsystem på et elkøretøj er mere kompleks end man lige skulle tro, og er også årsagen til at noget der burde være simpel, faktisk ikke er det i praksis.
Hvis det var så simpelt, så ville alle billige elkøretøjer virke OK, og de dyrere bare have mere komfort eller teknisk styring...
Selv med den viden bilbranchen har idag i år 2011, så kan de stadigvæk knapt nok lave en elbil der virker tilfredsstillende, men de skal nok komme efter det...
Det som bilbranchen skal igennem nu, er det som elcykelbranchen har været igennem de sidste ca. 5 år, og selvfølgelig er der stor forskel på kvalitet og priser, men ikke nødvendigvis altid lige meget. En billig cykel er derfor også ofte på et tidligere udviklings stadie end en dyrere cykel, men derfor kan de jo begge bringe folk fra punkt A til punkt B.
Det egentlige problem man som forbruger har, er lidt det som John Gorm nævner, at man ikke kan sammenligne produkter let og overskueligt på tværs af mærker og modeller, da mange faktorer spiller ind. For at gøre det endnu værre, oplyser nogle mærker næsten ingen ting, og det gælder både supermarkedsmærker og kendte mærkevarer. Jeg kan nævne et mærke som ellers er kendt for høj kvalitet og lækre cykler som f.eks Batavus, da de næsten ikke nævner tekniske data, hvilket gør at man reelt ikke kan vuderer hvad man egentligt køber. (Jeg tænker her specielt på den tekniske side af el-system)
Supermarkeder nævner ikke ret meget, da de jo ikke har personale der kan forstå og forklare forskelle, og har så samtidig den store fordel at de løbende kan ændre på den tekniske sammensætning uden at nævne det til nogen.
Det giver så på længere sigt den ulempe at disse modeller er endnu sværere at servicerer, da man aldrig helt kan vide hvilke stumper man skal have på lager for at kunne servicerer hurtigt.... (nogen der kender til lange service tider på supermarkedselcykler ?
Retfærdigvis skal jeg dog også nævne at det samme også kan ske med kendte mærkevarer, men her har man dog den fordel, at det kan lade sig gøre at få fat i leverandørinformation, hvilket man jo ikke kan på et supermarkedsprodukt, som ikke længere forhandles..... Typisk har man så heller ikke betalt så meget for produktet, men jeg syntes dog at uanset om man har betalt 6000kr eller 12.000 kr for et produkt, så er det mange penge.....
For at gøre det uoverskueligt (mere eller mindre bevist), og det gælder flere mærkevarecykler men i høj grad også varehusmærker, så nævnes der ofte et antal km man kan køre per opladning. Ofte nævnes der ikke andet af "teknisk data" og måske Volt på systemet og antal AH (hvem ved hvordan det vuderes af ikke-fagfolk?), og nogle er ikke blege for at nævne hvad man kan køre på laveste hjælpeniveau i flat terræn, uden at nævne at det er på flat terræn og udført af en cykelrytter.... Der findes ikke en guideline for mærker og forskellige elsystemer og disses kapacitet, og det skyldes nok at der er 1000 måder at elcykle på, og vi kører med forskellig trådhårdhed, og i forskelligt terræn, og ikke mindst med forskellig "totalvægt"... (kropsvægt, udstyr & trailere/efterløbere, dæktryk, dækstørrelse, hængende bremser etc.)
Så vil man gerne have den helt rigtige cykel til sine behov og pengepung, kan det være en rigtig god idee at prøvekøre en 3-4-5 forskellige elcykeltyper, og man vil dermed også få større forståelse for hvad den tekniske sammensætning egentligt betyder. (Uanset om det er kinesisk produceret eller ej)
Forskellen vil i praksis føles på måden det fungerer på, lige så vel som 2 forskellige biler føles forskelligt at køre med. Mere kompliceret er det heller ikke...