Fra cykelmesse Taipei 2011 er en af nyheden Nicolai/Gates/NuVinci koncept el-cykel.
Det specielle ved denne cykel, er at den har kombineret Bosch el-motoren, som er placeret ved kranken. Batteriet er placeret tæt på motoren, hvilket giver et lavere tyndepunkt på cyklen, men også lavere tab i ledningsnettet til motoren.
Kæden er udskiftet med en tandrem, så det er slut med rusten kæde, et system fra Gates Carbon drive.
Gear system er et analog gear system (NuVince gear), forstået på den måde, at der er ikke faste gear på cyklen, men man kan justere gearet så man har den bedste kadance hele tiden, uanset om man er på vej op af en bakke eller på vej ned.
Her er der billeder og info om cyklen:
http://electricbikereport.com/the-futur ... #more-1917
Motor system fra Bosch
http://www.bosch-ebike.de/
Tandrem fra Gates Carbon Drive
http://www.gatescarbondrive.com
Gear system fra NuVince
http://www.fallbrooktech.com
Nicolai/Gates/NuVinci koncept Ebike
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Nicolai/Gates/NuVinci koncept Ebike
Det der "milliongear" har Panther også på en af deres modeller. Har prøvet det, og det fungerer rigtig godt.
"Gear" håndtaget drejer let, og man har hverken tikken eller hakken fra gear og gearskift som med almindelige gear.
Link til Panther Solitär (med trinfrit gear):
http://www.fantombike.dk/pi/Panther_Sol ... 8_197.aspx
Bosh motorsystemet har tidligere fået kritik for at det giver dårlig cykelfølelse, hvis man vil køre cyklen som almindelig cykel, eller at pedaltråd er tungere når systemet ikke er i drift, da det jo er bygget omkring kranken.
Fordelen er dog at de der ønsker en momentstyret elcykel, ikke kan få et system der kan styres mere direkte end med denne metode, da den jo ikke kan komme tættere på pedalakslen.... Ulempen er så igen at vedligehold på sigt er lidt mere besværlig, da systemet er meget kompakt bygget.
Panther benytter f.eks også Bosh systemet, men man har åbenbart ikke valgt at tage nogen af de modeller med i det danske Panther elcykelprogram for 2011.
"Gear" håndtaget drejer let, og man har hverken tikken eller hakken fra gear og gearskift som med almindelige gear.
Link til Panther Solitär (med trinfrit gear):
http://www.fantombike.dk/pi/Panther_Sol ... 8_197.aspx
Bosh motorsystemet har tidligere fået kritik for at det giver dårlig cykelfølelse, hvis man vil køre cyklen som almindelig cykel, eller at pedaltråd er tungere når systemet ikke er i drift, da det jo er bygget omkring kranken.
Fordelen er dog at de der ønsker en momentstyret elcykel, ikke kan få et system der kan styres mere direkte end med denne metode, da den jo ikke kan komme tættere på pedalakslen.... Ulempen er så igen at vedligehold på sigt er lidt mere besværlig, da systemet er meget kompakt bygget.
Panther benytter f.eks også Bosh systemet, men man har åbenbart ikke valgt at tage nogen af de modeller med i det danske Panther elcykelprogram for 2011.