Friløb

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
permacjensen

Friløb

Indlæg af permacjensen » 10 jun 2011 21:43

Når jeg slukker for strømmen eller er løbet tør for strøm er min elcykel (kildemoes). Meget tung at trække. Det er som om der ikke er friløb eller noget der bremser i motoren. Det har været sådan lige siden jeg købte cyklen. Det er så slemt at den næsten er umulig at køre på.
Er det sådan på andre elcykler også?

I øvrigt er det stadig en skodcykel.

dk1

Re: Friløb

Indlæg af dk1 » 11 jun 2011 00:27

Det er meget forskelligt, og kan endda være forskelligt mellem modeller inden for samme mærke....
Men umiddelbart er det bedst at oplade ofte så man aldrig kører tør for strøm, da det også er bedst for batteriet.

permacjensen

Indlæg af permacjensen » 11 jun 2011 08:37

Det havde nu været rart, hvis man kunne bruge den som almindelig cykel også.

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Vildkat » 11 jun 2011 10:02

Ved en fejl kom jeg til at forbinde mine forsyningsledninger til min liggecykel forkert, og den motor har friløb, for når jeg tænde for motoren, lød der bare en skraldelyd, og hjulet stod stille.
Jeg ved at der er flere af de billig elcykel modeller fra eks. kvickly, t-hansen og Harald-nyborg som er med friløb. Den eneste grund jeg ser til at ikke at have friløb i motoren er de modeller som kan regenere strømmen, når man bremser.

dk1

Indlæg af dk1 » 11 jun 2011 11:17

Det siges at de billige friløbsmotorerer ikke er så holdbare, som de motorer der ikke har friløb indbygget i motoren.
De dyrere friløbsmotorer fungerer fint og er holdbare, men har ikke selv erfaring med de billigste typer af friløbsmotorer.

Den mest primitive og simple måde at lave en motor på er uden friløb, og har derfor ingen styreelektonik indbygget i motoren, som en friløbsmotor skal have.

Har ikke selv haft erfaring med de friløbsmotorer der er på de forholdvis billige elcykler, men de første friløbsmotorer på de kendte mærker for en 3-4 år siden holdt helt klart ikke så godt som de motorer uden friløb. Men de var så typisk også kun med en effekt på 180W, hvilket også kan være årsagen til en dårligere holdbarhed. Årsagen dengang kunne også være controller delen, da den som idag ikke slog automatisk fra ved overbelastning af motoren.
Uanset hvad vil en friløbsmotor altid kræve mere elektronik, men som altid skal man forvente at pris og kvalitet ret ofte hænger sammen.
Idag er der ikke mange problemer med holdbarhed på elcykel mekanikken, men man har jo også lavet elmotorer og styresystemer i mere end 100år, så det er jo ikke ny teknologi, men kun et spørgsmål om at få sat de rigtige komponenter sammen til de typer af elcykler, med de egenskaber man ønsker.

Der begynder at komme helt lydsvage kompakt (fysisk små) motorer også på 250W fra mærkevare producenterne, men de modeller er desværre typisk heller ikke ret billige..... (F.eks på Easy Run fra Move Easy)
F.eks A2B kører med en friløbsmotor der peaker med 400W i optræk, men holder de lovmæssige 250W under konstant kørsel, men den kan man langt fra kalde en "kompakt motor", men den skal så også kunne holde til offroad kørsel.....
A2B har så også momentstyret motor, hvilket vil sige at holder man stille og starter op med hårde tråd, så yder motoren fuld effekt, og man ryger afsted som skudt ud af en kanon..... (Kræver en særdels holdbar motor...)

Hvis man vil benytte en elcykel som almindelig cykel er friløbet helt klart en fordel, men det kunne jeg ikke selv finde på, da jeg hellere vil holde gennemsnitshastigheden på de 24-25km/t på både de korte og de lange ture. Hastigheder over de 35km/t kører jeg næsten aldrig, men der bliver friløbet også en fordel.
Det at en almindelig motor oplader strøm ned af bakkerne er måske en lille fordel, men økonomisk tror jeg det er uden betydning, da strøm jo næsten ingenting koster til opladning. Man slipper dog for at bruge bremserne så meget hvis man kører på lange bakker/bjerge, da tophastigheden på grund af motorbremsen jo ikke bare forsætter med at stige ret meget over de 45km/t.....
Men som med så meget andet er der altid fordele og ulemper, samt forskellige behov, smag og behag....

Besvar