Erfaringer med køb af el-ladcykel

Hvor købes elcyklen? Aktuelle tilbud og forhandlere.
Besvar
elmatador

Erfaringer med køb af el-ladcykel

Indlæg af elmatador » 09 aug 2011 20:25

Hejsa,

Fint forum - det lader til at være stedet til at stille spørgsmål om elcykler vist..

Min kæreste og jeg er efter nøje overvejelser enige om at investere i en ladcykel, og gerne en med el-motor til at hjælpe med bakker og modvind. Dog synes dette område af cykelverdenen stadig en smule u-udforsket, sådan rent forbrugermæssigt. Indtil videre har jeg ikke fundet nogle "officielle" undersøgelser af markedet og kvaliteten af de udbudte cykler, eller for den sags skyld deres leverandører. Derudover synes jeg det er et problem af ingen af de leverandører jeg har talt med, har mulighed for at man kan prøvekøre en el-ladcykel. Hvilket virker grotesk, når man tænker på størrelsen af investeringen.

Derfor vil jeg gerne høre om der er nogen herinde, som har erfaringer med at købe en el-ladcykel. Hvor er den købt? Hvilke forventninger havde I til cyklen, og har den levet op til dem? Hvordan er oplevelsen af leverandøren?

Jeg ser en del referencer herinde og på Google til butikken på www.ladcyklerweb.dk. Umiddelbart virker det jo som et fint tilbud. Men igen, så skal vi sætte vores lid til at man kan stole på leverandøren, og har absolut ingen mulighed for en prøvetur. Er der nogen herinde som har købt hos dem - og hvad var oplevelsen?

På forhånd mange tak for jeres/din hjælp

Mvh Per /Frederiksberg

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Re: Erfaringer med køb af el-ladcykel

Indlæg af Vildkat » 10 aug 2011 10:12

Hej Per.
Hvis jeg skulle vælge en elektrisk ladcykel, og havde ingen begræsning i budgettet, så ville jeg helt klart vælge en long John model, fordi den er lettere at komme rundt i byen.
Vi har en lille oversigt over elektriske ladcykler her:
http://wwww.elcykling.dk/viewforum.php?f=19

Jeg mener dog at huske at Ladcyklen.web har samme ladcykel som cykelbanditen (eller cykelbanditen importere den fra ladcyklen).
Hvis du skal have en billig elektisk ladcykel (omkring de 10.500kr), som du kan prøvekøre skulle du prøve www.Icykel.dk. De ligger 100 meter fra stationen I Roskilde, og kassecykel bygget som Christania cyklen.

Jeg kan kun anbefale eldrift til ladcyklen, så du kan følge med i trafikken.

Skriv gerne når I har besluttet jer.

elmatador

Indlæg af elmatador » 10 aug 2011 10:37

Hej Vildkat

Budgettet er ikke ubegrænset, men nok med en øvre grænse på ca. 15.000. Vi har tidligere kigget langt efter Winther Kangaroo, men prisen har skræmt os væk. Og efter jeg opdagede el-ladcyklen, så har Kangaroo'n været ret uinteressant! :)

Vi skal bruge cyklen til to formål:

1) Transport af familien (mor + far + datter, 1 år) mlm Frederiksberg og Brøndby Havn hvor vi har en lille båd liggende. Og til stranden, skoven, osv.

2) Hverdagsopgaver så som indkøb, cykling med udstyr/bøger mlm hjem og studiekontor.

Dvs den skal have mulighed for mindst et barnesæde (og da vi jo ikke kan udelukke en fremtidig familieforøgelse), gerne to. Dermed synes jeg lidt at LongJohn kommer til kort. Derudover er LongJohn også lige lidt lille hvis vi både skal have min datter i den, plus diverse baggage til f.eks. en weekend på søen.

Så vi hælder nok mod at se på en kassemodel. Sammenfaldet mlm Cykelbanditten og ladcyklerweb har også slået mig, og jeg tænker at det må være samme model. Men desværre er der jo ikke mulighed for at prøvekøre nogen af modellerne, og det synes jeg er ret ærgerligt. Hvis jeg vil købe en cykel til 4-5.000 kr kan jeg prøvekøre den til en hver tid, men skal jeg bruge op mod 15.000 kr på en el-ladcykel, kan det ikke lade sig gøre. Hmm..

Men er der nogen som har erfaringer med køb af sådanne el-ladcykler mon? Eller bare generelt erfaringer med køb hos Cykelbanditten, Ladcyklerweb eller lignende steder, hvor de forhandler dem, gode som dårlige, så hører vi meget gerne fra jer.

Mvh Per

elmatador

Indlæg af elmatador » 10 aug 2011 10:42

Forresten, angående icykel.dk så kan jeg forstå på deres tlf-svarer at de pt er på ferie og er tilbage senere på måneden. Når jeg klikker mig ind på deres side under Hybrid modellen, så kan jeg ikke se nogen pris og siden er ret mangelfuld, lige på denne model. Men jeg tænker helt sikkert at høre nærmere når de er tilbage.

Igen, nogen som har erfaringer med dem som leverandør?

Mvh Per

Vildkat

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)

Indlæg af Vildkat » 10 aug 2011 11:12

Jeg har prøvekørt deres en af deres elcykler, og har været i dialog med dem.
Det som jeg ved er, at de er reservedels førenende, og deres ladcykel har et 36V/12Ah batteri, hvilket ligger i den høje ende af batteri kapaciten.
Motoren er på 250W, og der er 7 udvendige gear.
Jeg ved, at de er import firma, og at de ikke har et værksted, men de har et samarbejde med cykelsmed.

Jeg ved ikke om du har set rabatten test af ladcykler:
http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2 ... 141457.htm

Her er en anden test:
http://www.babybusiness.dk/stor-ladcyke ... -2010.html

Her er en tilbagemelding på levering fra ladcykelweb:
http://www.min-mave.dk/debat/baby/thread-1924461.htm

dk1

Indlæg af dk1 » 21 aug 2011 16:00

Jeg ville overveje en almindelig elcykel, eller hvad man nu skal kalde 2 hjulede elcykler, og en trailer eller traile(re) løsning...
Man kan få trailere der er åbne, lukkede, med kasse, eller til 1 eller 2 børn, og mulighederne er utallige.
Man kan også have barnestol på en sådan cykel, og dermed har man et transportsystem der er meget fleksibelt, både til dagligdagen uanset om det gælder fritid, arbejde eller til de lidt længere ture med eller uden familien.

Fordelen er klart at man kan bruge cyklen alene og så monterer det udstyr man nu har behov for, og dermed have en cykel der fungerer perfekt til alt.

Det er også billigere at udskifte selve cyklen og vedligehold er også billigere, da man kan benytte helt almindeligt udstyr der sælges i større mængder.
Har lige set en ladvognstrailer, der kan benyttes som lad, eller (ekstraudstyr) som lukket og aflåselig laste trailer, og man kan få den i forskellige størrelser (højde og længde), og det gør det jo muligt at handle ind forskellige steder på sin tur, da man kan efterlade sine ting i cykeltraileren.

Har man f.eks 2 elcykler, kan man jo så også være fælles om at bringe og hente osv osv, da man jo kan benytte det udstyr der er nødvendigt til lejligheden (f.eks parkerer trailer ved børn), og stadigvæk have fuld cykelfølelse når man er alene på sin tur.

kjaer

Indlæg af kjaer » 24 nov 2011 12:42

Hejsa!

Vi går også i seriøse elladcykel-tanker og jeg vil derfor høre, om der er kommet flere erfaringer på siden august, hvor tråden startede?

I forhold til alm. elcykel med trailer, så er der nogle overvejelser omkring 'kontrol og overblik', der står i vejen for køb af dette. I en ladcykel har man som forældre det fulde overblik over barnet/børnene. Måske noget subjektivt, men alligevel gyldigt, når man nu har med børn og ikke 'varer' at gøre :-)

Super forum, i øvrigt!

dk1

Indlæg af dk1 » 24 nov 2011 19:01

Det er jo netop pointet, at en almindelig cykel med trailer, er mere sikker at køre med, da den bremser bedre, er hurtigere til at manøvre rundt, og så vejer den væsentligt mindre. Og er billigere....

Så kan den så også bruges til andre ting, men er jo bare en fordel.

Så hvis man syntes det er mere sikkert fordi man kan se børnene lige foran sig, så er det selvfølgelig en fordel, men det har altså også sine ulemper, som også omhandler sikkerhed. Men man behøver jo heller ikke at se ens på alt...

Syntes du skal prøve at få en tur med både et læs unger i en ladcykel og med en trailer, uden at det behøver at være eldreven, og bare for at mærke hvordan det føles.
Begge dele vil klar fungerer bedre med elektrisk hjælp.

Vildkat

Indlæg af Vildkat » 25 nov 2011 08:45

I kan også tage med i overvejelser, hvor i bor henne. Er der en cykelkælder, en port til en gård, hvor brede er cykelstierne i området.
Med en cykelkælder er en trailer en klar fordel, for at få den op og ned af en rampe/trappe.Til smalle cykelstier er en long john model en fordel.
En trailer kan normalt laste omkring 30-40kg, hvis jeg husker ret, hvor imod en ladcykel ligger man på +100kg. Der er fordele og udlemper ved alle løsninger, men... med elkraft følger man cykeltraffikken bedre ;)

Besvar