Jeg har punkterfri dæk, men betyder det at el-cyklen ikke kan punkterer?
Har set man kan købe noget der hedder Doc Blue. Denne væske sikrer en effektiv punkteringsbeskyttelse i omkring 3 måneder. Punkteringer lukkes automatisk mens man cykler. Det er nødvendig at pumpe cyklen igen efterfølgende da den taber lidt luft inden væsken har lukket hullet igen. Er det noget der duer?
Læs mere på: http://www.cykelpartner.dk/lap-let-vaes ... z1zqTmZxZO
Eller jeg mener også jeg har set noget der kan bruges når man er punkteret og så samtidig pumper cyklen op?
Nogen der kender til en gaspatron, der kan pumpe cyklen op?
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhede ... 435573.ece
Det hele handler om at komme hurtigt videre uden det store besvær, især hvis det er på vej til arbejde.
Punkterfri dæk - cykellapning
Re: Punkterfri dæk - cykellapning
"Punkterfri" dæk er nok et sælger udtryk, da alt der indeholder luft i et lukket kammer kan punkterer. Det ville være mere korrekt at kalde det punkterresistent, da det i så fald kan være i forskellige grader, alt efter kvalitet.
Men der findes dæk der er utrolig gode og holdbare, og som normalt følger lidt med prisen på dækket.
Der er flere måder at lave "punkterfrie" dæk på, da det kan gøres med enten noget tyndt belægning i dækket der ikke bare er blød gummi, eller man kan gå den anden vej, ved at have et tykt lagt materiale, som så til gengæld gør dækket tunkt....., og alt der ind imellem.
Lappeandordninger der blæser et eller andet ind i dækket er som regel gode til akut lapning som du eftersøger, men ikke en løsning som gør dig imun over for punkteringer.
Nye eller bare friske gode dæk med et ordenligt dæktryk er som regel vejen frem, da gamle slidte dæk uden luft, eller for billige dæk er det forkerte valg, når man er afhængig af en funktionsdygtig cykel.
Men der findes dæk der er utrolig gode og holdbare, og som normalt følger lidt med prisen på dækket.
Der er flere måder at lave "punkterfrie" dæk på, da det kan gøres med enten noget tyndt belægning i dækket der ikke bare er blød gummi, eller man kan gå den anden vej, ved at have et tykt lagt materiale, som så til gengæld gør dækket tunkt....., og alt der ind imellem.
Lappeandordninger der blæser et eller andet ind i dækket er som regel gode til akut lapning som du eftersøger, men ikke en løsning som gør dig imun over for punkteringer.
Nye eller bare friske gode dæk med et ordenligt dæktryk er som regel vejen frem, da gamle slidte dæk uden luft, eller for billige dæk er det forkerte valg, når man er afhængig af en funktionsdygtig cykel.
-
- Indlæg: 824
- Tilmeldt: 16 okt 2007 21:57
- Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.
Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08) - Geografisk sted: Roskilde
Re: Punkterfri dæk - cykellapning
De trykluft patroner som nævnes er lidt dyre, men selvfølge kun hvis de bliver brugt.permacjensen skrev: Nogen der kender til en gaspatron, der kan pumpe cyklen op?
Patronen anvendes også til redningsvest til dykkeren, så med en adaptor kan man købe en patron i en dykkeforretning, hvis prisen er billigere her.
Her er et eksempel på et sted du kan købe den henne.
http://www.billigecykler.dk/Tilbeh%C3%B ... KLUFT.html
Re: Punkterfri dæk - cykellapning
"Punkterfri" dæk var noghet der blev introduceret i 80'erne og det angiveligt "punkterfrie" bestod i et lag kevlar under slidbanen. Det fungerede dårligt i relation til at være punkterfri eller punktere mindre end almindelige dæk.permacjensen skrev:Jeg har punkterfri dæk, men betyder det at el-cyklen ikke kan punkterer?
Jeg har længe været på udkig efter nogle dæk der havde et tykt lag hård gummi under slidbanen. Det vil være den eneste måde, jeg kan komme på, der kan tænkes at reducere tilbøjeligheden til at punktere. Der har dog ikke været nogen fabrikanter der er kommet på den ide.
Indtil den tyske fabrik "Schwalbe" begyndte på det. F eks med det dæk her:
http://www.cykelpartner.dk/daek-700x28c ... 70028.html
Her ses tydeligt hvordan dækket er bygget op.
De holder, så man punkterer meget lidt. Det er min erfaring.
Andre fabrikater har taget ideen fra Schwalbe og laver dæk med tykt hårdt gumme under slidbanen. Fås f eks hos Harald Nyborg.
Carlo