Test af regulator til børsteløs cykelmotor 36V 250W

Diskussioner om reservedele m.m.
Besvar
ccc19155

Test af regulator til børsteløs cykelmotor 36V 250W

Indlæg af ccc19155 » 02 mar 2008 18:47

Kan nogen sige hvordan jeg kan kontrollere min regulator.
Til motoren går der 3 kraftige ledninger og 5 tynde. Der er 36 viklinger.
Til gassen går 3 ledninger rød, sort, gul.
Bevægelsesføler er ikke og behøver ikke være monteret.
Bremseafbryder virker som sluttekontakt - dvs motoren virker når den ikke er forbundet.

Hvor stor modstand skal der være i de kraftige viklinger - og hvad gør de tynde godt for.

Diagram vedlagt, men det siger ikke noget om fejlfinding - jeg havde tænkt noget med et multimeter og pærer - mere en primitiv husmandstest.
Vedhæftede filer
ebike.rar
(93.83 KiB) Downloadet 1378 gange

danjohan

Re: Test af regulator til børsteløs cykelmotor 36V 250W

Indlæg af danjohan » 31 aug 2010 11:58

Hej ccc,
fik du nogensinde et svar? Jeg står i samme situation med en SCO elcykel. Jeg købte den brugt af en ældre dame der oplyste at cyklen max havde kørt 10 kilometer, og det ser ud til at passe. Den er som ny så jeg tog ikke engang en prøvetur. Nu viser det sig at den ikke kan køre. Har prøvet med et fuldt opladet identisk batteri, men den trækker ikke trods fuldt lys i boxen på styret. Kan det være krank sensoren, bremsekontakten, controlleren eller selve motoren?

Vildkat
Min elcykel: Diavelo Popfan/ ombygget med dobbelt batteri, større krank klinge.
Har baghjul motor og kædetræk på baghjul.

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Vildkat » 31 aug 2010 16:09

Denne motor bygger på et andet princip. Jeg kan ikke lige læse Dwg filen, men udfra beskrivelsen kan jeg slutte mig til.

De 3 tykke ledninger er helt sikkert til at drive motoren, om det er en fast spænding, eller en AC motor, ved jeg ikke. De 5 tynde ledninger er føle ledninger fra motoren. Måske kan du tage nogle billeder af det.

ccc19155

Indlæg af ccc19155 » 31 aug 2010 23:19

Jeg har lige taget et screenprint af tegningen. Måske kan det hjælpe dig videre. Jeg har solgt alt mit el-grej, og købt en SCO elcykel hos Bilka.
Vedhæftede filer
el1_cykel.jpg
el1_cykel.jpg (92.27 KiB) Vist 17665 gange

Vildkat

Silvio/ liggecykel med forhjul kædetræk / Ombygget til verdens eneste El-Silvio med motor i baghjul. Status (er ikke færdig 21/12/08)

Indlæg af Vildkat » 01 sep 2010 07:44

Er det kun farve navne som står på motorledningerne ???

Hvis man har en transformator, hvor man føler på udgangsspændingen, kan man gøre det ved at have en ekstra vikling som føre signalet tilbage. Det tror jeg de 5 ledninger til motoren laver.
Jeg har nogle forskellige forslag til fejlfinding:
1) Prøv at søg på kontroller navnet, som står på kontrollerboksen, måske findes der en beskrivelse, eller firmanavnet kommer frem.
2) Undersøg om alle stik er i orden. Der kan være snavs eller oxid på stikkontakterne. Rens mekanisk med fint sandpapir. Hvis du løfter motoren, kan du se om den kommer til at virke for hver rensning. Der findes også en rensespray eller kontakt spray til fjernelse af Oxid.
Eftersom at den har bare stået stille i lang tid, tror jeg det er det som er fejlen.

Vildkat

Indlæg af Vildkat » 03 sep 2010 10:34

Jeg kan stadig ikke læse tegningen. Dog kan jeg gætte lidt.
Det kræver at du har et voltmeter som du kan måle med. Du kan måske komme til at måle stikken, hvis du måler fra siden af stikken, med lidt tyndt tråd.
Lidt fejlfinding tips:
1) Øverste højre hjørne kommer forsyningen ind til kontrolleren, og der sidder en sikring. Denne kan være brændt over.
Du skal kunne måle batteri spændingen imellem rød og sort ledning.

2) Du skal kunne måle at en lille modstand, når bremsen håndtaget lukker.

3)De ledninger fra gashåndtaget er en stel, en forsyning, og et midter udtag fra en variabel modstand. Måler du kun gashåndtaget, vil du se, en fast modstandsværdi imellem to af forbindelserne, og en variabel modstand, når du drejer på gashåntaget.

4) Så skulle der ikke være nogen pedal føler ?? Dvs at det er kun, når gashåndtaget bruges at den motoren fungere. Ellers skal du for hvis du køre rundt med pedalen, se spændings stigning (AC eller DC indstilling på voltmeteret)

5) De 5 føle ledninger fra motoren, hvis du har renset dem, så kunne du vælge at droppe stik forbindelsen, og lode enderne sammen, uden at kortslutte forbindelserne til de andre ledninger. Brug evt. tape som isolering.
Prøv dette, og jeg vil gerne høre om hvordan det går.
:)

Besvar